Confinament per la crisi de coronavirus

CCOO demana als ajuntaments de la Conca d'Òdena que agilitzin les certificacions perquè les treballadores i els treballadors confinats puguin cobrar la baixa

CCOO demana que es posin en marxa immediatament les mesures previstes en el reial decret llei publicat avui per solucionar la protecció social i per articular la prestació per incapacitat i, així, donar certeses als milers de treballadores i treballadors de la Conca d’Òdena, confinats per la crisi de coronavirus, que no han pogut accedir al teletreball i no tenen dret a cap altra prestació pública.

El redactat del RDL d’avui recollit en l’addicional 21 presenta dos problemes:
- No aclareix una solució per a les persones que només treballen a la Conca d’Òdena però no hi viuen.
- Es pot interpretar que la incapacitat temporal per la situació excepcional de confinament total només es reconeixerà a les persones que no puguin sortir a prestar serveis essencials.
- Tampoc aclareix si rebran la baixa assimilada a l'accident de treball o una incapacitat temporal ordinària.

Hem de tenir en compte que la resolució de confinament era obligatòria des de les 00.00 h del dia 13 de març per a totes les empreses que no fossin les assenyalades com a essencials. Per això és imprescindible que es consideri situació d’incapacitat temporal aquesta impossibilitat d’accedir al lloc de treball per a totes les persones efectivament afectades, i que, segons la llei, sigui amb efectes retroactius.

Demanem als ajuntaments que accelerin la gestió amb totes les empreses per emetre les certificacions per a tothom, fent una interpretació àmplia del criteri, i aplicant la retroactivitat.

CCOO es tornarà a adreçar al Ministeri d’Inclusió, Seguretat Social i Migracions demanant una solució de caràcter definitiu per aquestes qüestions no resoltes.

CCOO, en aquest context d’emergència sanitària i crisis social, continua reivindicant totes aquelles mesures de salut i seguretat per exercir el treball i d’altres que permetin salvar ocupació, teixit productiu i protecció social per a les persones treballadores i per als sectors més vulnerables.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 1 d'abril de 2020