Falten llits d'UCI i respiradors i el personal sanitari està fent la seva feina sense els equips de protecció necessaris, la qual cosa posa en risc la seva salut i la de la gent que atenen

CCOO denuncia el desbordament del sistema sanitari català, que s'està convertint en el punt dèbil per contenir la pandèmia de coronavirus

CCOO reclama una reunió urgent del Consell de Direcció del CatSalut perquè el Govern doni informació precisa de la distribució de material i la mobilització de recursos i persones per contenir la pandèmia de coronavirus.

La secretària general de la Federació de Sanitat del sindicat ha enviat dues cartes en què exposa la situació dels professionals sanitaris i sociosanitaris a la consellera de Salut (https://www.ccoo.cat/pdf_documents/2020/cartes_coronavirus_salut.pdf) i al conseller de Treball, Afers Socials i Famílies (https://www.ccoo.cat/pdf_documents/2020/cartes_coronavirus_treball.pdf).

La situació extraordinària de lluita contra una malaltia encara massa desconeguda tensa fortament el sistema sanitari de Catalunya i mostra les seves deficiències.

Les retallades efectuades durant el període de crisi encara no han estat revertides totalment i no disposem de la necessària dotació de professionals i recursos.

L’arquitectura de gestió d’àmbit públic, publicoprivada i privada tampoc no ha resultat eficient per preservar el dret a la salut de la ciutadania en un moment de tensió.

Les treballadores i treballadors estan desenvolupant la seva tasca amb mancances vitals per a la seva salut i les de les persones que assisteixen, com són els equips de protecció individual més bàsics.

Manquen llits d’UCI i manquen respiradors (element vital indispensable davant un virus com el causant de la COVID-19).

El mercat ha resultat ineficaç i immoral per proveir els productes necessaris.

Les autoritats no han gosat prendre el comandament de totes les entitats privades, que han quedat sense fer gairebé res i que disposen d’espai, material i professionals absolutament indispensables per al combat contra la pandèmia.

Les treballadores i els treballadors de la sanitat a Catalunya formen part de la primera línia de xoc contra el virus, la primera línia de xoc per preservar la salut de totes i tots, per salvar vides. És la seva obligació, la seva professió i la seva vocació.

Així ho reconeixen els milers de persones que cada dia aplaudeixen per agrair la seva lluita, sempre abnegada i ara heroica. La societat respon, però cal que ho facin els poders públics a l’hora de fer pressupostos, de negociar les condicions laborals i de definir la mateixa arquitectura del sistema.

Quan l’emergència hagi passat, CCOO de Catalunya exigirà reorganitzar l’àmbit públic de salut a Catalunya, integrar l’àmbit sociosanitari i les residències de gent gran en una mateixa conselleria. Caldrà parlar del creixement indispensable de l’Institut Català de la Salut (ICS), de la necessària inversió pública i gestió directa d’equipaments i centres a l’àmbit sociosanitari. La salut no hauria de ser mai un negoci.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 30 de març de 2020