CCOO reclama més coordinació entre administracions per garantir un servei eficaç a l’hora d’atendre l’allau d’expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO)

Gestió de la situació de desocupació

Des dels telèfons del servei d’informació habilitat per CCOO de Catalunya pel coronavirus (93 310 00 00) hem vist com a mesura que augmentava el nombre d’expedients de regulació temporal d’ocupació (ERTO), s’ha fet també més difícil per a moltes persones treballadores accedir a informació sobre la gestió de la seva situació de desocupació. Així, tot i l’extraordinari esforç i compromís que demostren dia a dia els treballadors i treballadores del servei públic d’ocupació, tant de l’Administració estatal com de la catalana, el caràcter excepcional d’aquesta situació està posant al límit les capacitats existents i exigeix un esforç suplementari pel que fa a la coordinació entre administracions, però també en el marc del diàleg social.

Quan hem vist com un bon nombre de comunitats autònomes han establert comissions d’emergència on es coordinen el servei públic estatal d’ocupació i els autonòmics, i s’hi integren també els i les representants de treballadors i treballadores i d’empreses, en el cas de Catalunya, pel que fa l’àmbit de la gestió dels expedients de desocupació, queda encara molt per fer. Amb més de 250.000 persones que estan afrontant situacions d’incertesa i d’incipient precarietat, cal, en primer lloc, millorar els mecanismes d’informació. Així el coneixement que, donat l’estat d’alarma, no prescriuen els terminis, i que, en el cas dels processos d’ERTO per la COVID-19, les empreses traslladaran col·lectivament les dades al SEPE, per tal que pugui donar d’alta les treballadores i treballadors expedientats, és clau.

Per a CCOO de Catalunya, la prioritat en aquests moments és fer front a l’alerta sanitària i donar seguretat a les persones. Els mecanismes de l’estat del benestar tenen així, en aquest moment, una importància crítica, molt especialment en el cas de la sanitat, però també en aquells serveis que garanteixen l’accés a prestacions contributives i assistencials. És per això que creiem essencial que el SEPE de les direccions provincials de Barcelona, Lleida, Tarragona i Girona, però també el SOC, mantinguin el seu esforç extraordinari a l’hora d’optimitzar la coordinació i atendre amb diligència i qualitat les persones que es veuen abocades a una situació temporal de desocupació.

Des de CCOO de Catalunya volem apel·lar també a la responsabilitat de les empreses, per tal que facilitin els processos de gestió de la informació a les administracions. És fonamental que s’agilitzin les tramitacions per tal de garantir que les prestacions arribin el més aviat possible a les persones demandants, per anticipar situacions de desprotecció econòmica. En aquest sentit, s’hauria de preveure un sistema de nòmina contínua que faciliti les prestacions més enllà dels terminis previstos, per tal de fer front a les situacions de precarietat en termes de renda disponible de les llars més vulnerables.

Volem aprofitar aquesta nota per fer arribar el nostre escalf i agraïment als treballadors i treballadores dels serveis públics d’ocupació, estatal i autonòmic, que ho estan donant tot, i que són les que més necessiten en aquest moment donar una resposta àgil. Això podrà garantir que el seu esforç extraordinari es traslladi a una millora del servei, i, encara més important, a una millora de la situació a la qual es veuen abocades tantes persones en una situació sobrevinguda que pot comportar inseguretat i incertesa.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 24 de març de 2020