CCOO reclama mesures addicionals que complementin les que ja han pres els governs i que seran insuficients per salvar llocs de treball i la capacitat econòmica de moltes persones

El sindicat ha valorat les iniciatives econòmiques preses pel Govern de la Generalitat i pel Govern de l’Estat per fer front a  l’impacte econòmic, laboral i social que està provocant la crisi de la COVID-19.

Hem treballat amb administracions i patronals perquè l’orientació d’aquestes iniciatives garanteixin la liquiditat de les empreses i la seva capacitat de finançament, així com el manteniment de l’ocupació i les cobertures laborals i salarials dels treballadors i treballadores.

Hem aconseguit que una bona part d’aquestes cobertures s’hagin assumit i estem abordant tots els mecanismes de flexibilitat, conciliació, teletreball i suspensions de contractes per adaptar-nos a un crack sobtat de l’activitat econòmica i laboral.

Però no és suficient. No tots els col·lectius del món de l’empresa i el treball estan coberts per les mesures dels governs. És per això que seguim mantenint una màxima: “primer, salvar vides; després, l’ocupació”. Cap persona no ha de perdre el seu lloc de treball ni veure afectada greument la seva capacitat d’ingressos.

Per això proposem que es prenguin les següents mesures addicionals a les ja aprovades pels governs català i espanyol:

• Prohibir mesures extintives de contractes de treball per motiu de la crisi sanitària i reorientar les mesures a mecanismes de flexibilitat interna i teletreball quan sigui possible o la suspensió del contracte com a mesura de manteniment de l’ocupació.
• Reforçar les mesures preventives sanitàries i de prevenció de riscos laborals seguint les indicacions en tot moment de les autoritats sanitàries.
• Reforçar la vigilància en el compliment de les mesures preventives sanitàries a les empreses afegint als equips d’inspecció de treball els equips dels cossos de seguretat.
• Garantir el manteniment de les contractacions a empreses que presten serveis a totes les administracions públiques a Catalunya, mantenint els seus pressupostos i prohibint mesures d’afectació a les persones treballadores d’aquestes empreses, de caràcter extintiu i suspensiu. Es mantindrà el 100 % de les condicions salarials de tots els treballadors i treballadores.
• Reforçar la coordinació autonòmica sobre els criteris d’autorització d’ERTO per causa de força major evitant l’abús en la seva utilització.
• Garantir els complements salarials a les prestacions de desocupació per part de les empreses als expedients de regulació temporal.
• Ajuts públics per conciliació per a treballadors i treballadores, especialment famílies monoparentals, quan les seves empreses es veuen obligades a mantenir l’activitat per la situació d’estat d’alarma i tenen a càrrec menors de 12 anys i familiars dependents de primer grau.
• Calen mesures específiques per a les persones treballadores de la llar, que si veuen restringit el seu contracte es queden també, en la majoria dels casos sense llar, i exposades a perdre el permís de residència per manca de contracte de treball.
• Suspensió dels terminis de pagament de les quotes d’autònoms.
• Garantir una indemnització a autònoms fins a l’SMI.
• Ajudar els autònoms a pagar les quotes d’hipoteca, de lloguer dels locals i de crèdit al consum, mitjançant un nou préstec personal preconcedit amb la garantia concedida per l’ICO i l’ICF.
• Garantir la continuïtat de les prestacions socials i contributives que s’esgotin davant la situació excepcional del mercat de treball, fins a l’aixecament de l’estat d’alarma.
• Les persones treballadores amb contractes d’obra i servei, via ETT o empreses multiserveis que poden veure finalitzada la seva relació laboral i quedar desprotegides sense cobertura de desocupació, però també els treballadors temporers i estacionals, han de poder acollir-se a una prestació extraordinària fins que acabi l’estat d’alarma i es normalitzi el mercat de treball.
• Aquestes mesures haurien de ser també extensives a les persones treballadores a temps parcial que es quedin sense ocupació amb uns complements que garanteixin arribar als mínims.
• Les persones que es trobin en situació de desocupació i no hagin generat dret o esgotin la seva prestació necessiten una garantia de renda mínima davant la situació d’excepcionalitat al mercat de treball que impossibilita l’exercici del seu dret al treball.
• Establir les facilitats i diligència especial en la tramitació dels ajuts socials (renda garantida de ciutadania, habitatge…) a les persones i llars que s’enfrontin a situacions d’especial dificultat.
 • Establir la supressió del pagament del lloguer i dels subministres bàsics per a les persones i/o llars en situació de vulnerabilitat social durant la situació d’alarma pandèmica actual.

També instem els partits polítics de caràcter estatal a l’elaboració d’uns pressupostos que reforcin les polítiques socials que seran necessàries per fer front a unes conseqüències d’una crisi que ens portarà a una nova recessió econòmica i que pot agreujar molt més una fractura social que encara no s’ha recuperat dels efectes de la crisi econòmica del 2008 i que va provocar la política d’austericidi de la UE i els governs espanyol i català.

També instem els partits polítics catalans que aprovin els pressupostos sense més dilació i que, amb la seva capacitat d’actuació, revisin les partides addicionals necessàries per donar respostes a la ciutadania en una propera recessió econòmica.

S’ha demostrat que allò que és públic, allò que és col·lectiu es l’únic ressort social que tenim per fer front a situacions que atempten contra tota la societat. Es allò que és públic el que hem de reforçar canviant l’ordre actual. No es tracta d’afeblir l’estat de benestar social privatitzant per donar productivitat a l’economia (d’uns quants). Es tracta d’enfortir l’estat de dret social per garantir les seguretats i la igualtat d’una societat més justa (de totes les persones).