CCOO i UGT acusen Correos de faltar a la veritat, prevaler el negoci a la seguretat i d’exposar innecessàriament més de 35 mil treballadors i treballadores al contagi per coronavirus

En la primera reunió empresa-sindicats, forçada per les denúncies sindicals sobre impactes del COVID-19, es confirmen els 43 primers contagis i gairebé 400 en quarantena. CCOO en confirma 4 a la província de Barcelona

CCOO i UGT acusen Correos d’anteposar el negoci a la salut i a la seguretat dels treballadors i treballadores, exposant més del 75 % de la plantilla al contagi per coronavirus, de manera innecessària, sense mesures de protecció.

Tots dos sindicats denuncien que Correos actua contra el criteri del reial decret del Govern d’Espanya, i adultera la realitat en afirmar que només està prestant “serveis essencials”: carters i carteres de tot Espanya estan lliurant tot tipus de productes.

CCOO i UGT denuncien amenaces als treballadors i treballadores per part dels caps de les oficines perquè surtin a repartir sense protecció, arriscant la seva salut. La Policia Nacional ha hagut d’intervenir en diverses unitats de repartiment per forçar el tancament per no complir amb les mesures de seguretat i prevenció.

Avui, 18 de març, s’ha celebrat la primera de les dues reunions previstes entre empresa i sindicats, després de la implantació unilateral del protocol d’actuació COVID-19 a Correos el passat 15 de març. Convé apuntar que totes dues reunions s’han convocat precipitadament de manera estranya i caòtica ja que, ahir, primer es va convocar per al dijous i a les 20 h es va suspendre i es va anticipar per a avui dimecres. Assenyalem també que totes dues reunions s’han convocat després de la carta enviada ahir per CCOO i UGT al president de l’empresa postal pública exigint responsabilitat.

4 contagis confirmats a Catalunya

En aquesta primera trobada, l’empresa ha informat de les mesures organitzatives adoptades i ha ofert les primeres dades des de l’inici d’aquesta crisi sanitària: 43 treballadors i treballadores contagiats i gairebé 400 en quarantena. Per zones:
– Zona 1 (Galícia, Astúries i Castella i Lleó, excepte Sòria): 3 contagis, 90 en quarantena.
– Zona 2 (País Basc, Navarra, La Rioja, Cantàbria, Aragó i Sòria): 2 contagis, 14 en quarantena.
– Zona 3 (Catalunya): l’empresa ens ha comunicat 2 contagis, 116 en quarantena, però CCOO hem confirmat un mínim de 4 contagis a la província de Barcelona.
– Zona 4 (Madrid, Castella-la Manxa i Extremadura): 29 contagis, 136 en quarantena.
– Zona 5 (Comunitat Valenciana, Múrcia i Illes Balears): 2 contagis, 6 en quarantena.
– Zona 6 (Andalusia, Ceuta i Melilla): 4 contagis, 36 en quarantena.
– Zona 7 (Illes Canàries): 1 contagi, ningú en quarantena.

A la vista de les dades, CCOO i UGT critiquen la falta de responsabilitat de la direcció:
– Les mesures preventives adoptades han estat clarament INSUFICIENTS per garantir la seguretat i la salut dels treballadors i treballadores de Correos davant el contagi.
– L’empresa ha improvisat i impostat unilateralment decisions preventives, desobeint les indicacions del Govern a l’RD 463/2020 i exigint evitar en tot el possible l’exposició dels treballadors i ciutadans al risc de contagi.
– La innecessària i la gravetat de l’exposició de més de 35.000 treballadors i treballadores a tot Espanya sense mesures de protecció, sense guants ni gels hidroalcohòlics individuals, per als milers de professionals que estan en contacte amb la ciutadania. Així mateix, se’ls està obligant a treballar sense aquestes mesures i sota amenaces d’expedients sancionadors. Avui milers de treballadors i treballadores segueixen sense equip de protecció.
– Manteniment de l’activitat de distribució i lliurament de tota mena productes i no sols els essencials del servei públic, és a dir, cartes, targetes postals de fins a 2 kg de pes i paquets postals de fins a 20 kg de pes d’acord amb l’article 21 de la Llei 43/2010.

En aquesta situació, CCOO i UGT recalquen que Correos està obviant les xifres de personal en actiu, “maquillant-les” amb el qualificatiu d’“imprescindible”, furtant una informació a la ciutadania que posa en evidència la dimensió de la seva plantilla en oficines i al carrer, en milions de domicilis a tots els municipis de l’Estat. A més, insisteixen que a pesar de l’anunci que les oficines han restringit el seu horari (però obviant que hi treballen diàriament més de 10.000 treballadors i treballadores), l’empresa no esmenta que 16.000 carters i carteres, més de 3.000 treballadors i treballadores de centres de tractament i classificació i els més de 5.000 rurals que, en la seva majoria, estan desproveïts d’equips de prevenció, s’estan desplaçant diàriament per municipis, carrers i domicilis, en molts casos sense comptar amb els mitjans adequats de protecció.

Per aquests motius, CCOO i UGT consideren que Correos maquilla la situació amb informació i dades inexactes, i continua actuant amb una escandalosa falta de transparència. Totes dues organitzacions sindicals han insistit que les actuacions de Correos van en sentit contrari a les recomanacions del reial decret, de les autoritats sanitàries i de totes les administracions, i de la filosofia expressada pel president del Govern per tallar la pandèmia. CCOO i UGT continuen exigint que Correos compleixi amb les mesures de prevenció i seguretat dotant als seus treballadors i treballadores del material imprescindible, i redueixi l’activitat als serveis essencials públics i la plantilla al mínim imprescindible per evitar la propagació del virus en aquesta pandèmia, en un col·lectiu molt exposat.