CCOO i UGT acusen Correos d’irresponsabilitat majúscula per posar en risc la plantilla en no dotar-la de mesures de protecció suficients pel coronavirus

Anteposa la seva visió de negoci, ja que imposa l’activitat més enllà dels serveis essencials recollits en el RD del Govern

Les organitzacions sindicals CCOO i UGT acusen Correos d’anteposar el negoci a la seguretat de la seva plantilla, ja que han imposat, sense negociació ni acord sindical, activitats innecessàries, amb una exposició i riscos excessius, i, per extensió, de la ciutadania, en l’actual situació excepcional pel coronavirus.

De fet, la majoria del torn de nit va paralitzar la seva activitat i el d’aquest matí està paralitzat a molts llocs del país, malgrat la pressió que s’està exercint des de l’empresa sobre tota la plantilla. Correos no ha dotat els treballadors i treballadores ni d’oficines ni de centres de distribució dels equips de protecció imprescindibles, això és: ni guants ni gels en col·lectius que estan en ple contacte amb la ciutadania.

Tots dos sindicats han exigit a l’empresa que rectifiqui la seva posició i redueixi l’activitat als serveis mínims indispensables recollits en el RD d’alarma, amb una limitació dels centres i de la plantilla pel que fa a serveis mínims, per contribuir a la contenció del coronavirus entre els treballadors i treballadores i entre ciutadania i persones usuàries del servei postal públic.

Un cop conegudes les instruccions de Correos aprovades ahir, 15 de març, que no han recollit les propostes dels sindicats de reduir l’activitat al mínim imprescindible sense ni tan sols remetre-les a les organitzacions sindicals, CCOO i UGT consideren que Correos està actuant amb una irresponsabilitat extraordinària, ja que força els treballadors i treballadores a fer la seva feina sense la protecció adequada, pressiona l’estructura de caps a imposar una visió de negoci per sobre de la seguretat de la plantilla i arrisca, amb això, la ciutadania, amb el manteniment d’una activitat molt alta de manera innecessària i, en conseqüència, exposa a un alt risc els seus 50.000 treballadors i treballadores i ciutadania i persones usuàries del servei postal públic, i sense garantir totes les mesures preventives i de seguretat.

De fet, el torn de nit als centres de classificació va paralitzar a la majoria d’ells la seva activitat i el de demà està pràcticament paralitzat. Des de primera hora del matí s’estan donant situacions de tensió a la majoria dels centres, perquè Correos, carteries, oficines, CTA, etc., no està dotant els treballadors i treballadores de mesures suficients.

Per això, CCOO i UGT, atès el context d’emergència nacional que viu el país, en un dels moments més delicats de la seva història recent, i en ple ascens de la corba de contagis del coronavirus, insisteixen en les seves propostes, que Correos mantingui només l’activitat mínima necessària per garantir els serveis bàsics d’interès general que es determinin en coherència amb el RD d’alarma, amb el mínim personal i amb la màxima seguretat, en concret:
– La reducció dels serveis a prestar (als imprescindibles conforme al RD) i del personal als centres establint el mínim imprescindible, tot això amb la finalitat d’oferir el servei essencial indispensable i salvaguardar la seguretat dels treballadors i treballadores i la ciutadania.
– La dotació de les mesures de prevenció (guants, gels hidroalcohòlics) a tots els col·lectius i, especialment, a aquells col·lectius que estan més exposats, per protegir-se tant ells com la mateixa ciutadania i persones usuàries que puguin atendre.
– La paralització de tota activitat quan no es compleixi amb les mesures de seguretat (distàncies, concentració de persones en unitats i oficines, prevenció de riscos tant dels protocols i recomanacions sanitàries), com amb les recollides en la Llei de prevenció de riscos laborals.

CCOO i UGT consideren que, en vista del Reial decret de declaració de l’estat d’alarma, aprovat pel Consell de Ministres, i de les mesures que estan desenvolupant en tots els àmbits del sector públic, Correos, que suposa la major xarxa de persones de tot el sector públic, amb 55.000 empleats i empleades en contacte amb milions de ciutadans i ciutadanes a tots els municipis de l’Estat, requereix mesures d’especial atenció que redueixin al mínim els serveis prestats, limitant-se als essencials, amb l’objectiu final marcat pel Govern de tallar la cadena de propagació de la pandèmia que estem afrontant en aquests moments.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 16 de març de 2020