Reclama amb CCOO el salari mínim interprofessional 2020

Assessorament gratuït per a l’afiliació

L’augment del salari mínim interprofessional (SMI) és una de les mesures en matèria de normativa laboral publicada recentment, de manera que les empreses i ocupadors/es han de revisar i actualitzar els salaris de totes les persones treballadores que estiguin per sota d’aquesta quantitat d’acord amb el RD 231/2020, de 4 de febrer, en compliment del Article 27.1 Estatut dels treballadors (RDL 2/2015), de 23 d´octubre, i d’altres normes concordants amb la mateixa matèria.

En aquest any 2020 i des del mes de gener, el salari mínim interprofessional puja fins als 950 euros mensuals bruts. Per això és lògic que sorgeixin una sèrie de dubtes sobre la relació laboral amb l’empresa i / o l’ocupador / a:

• M’afecta aquesta pujada salarial del SMI?
  • Tinc dret a que s’actualitzi el meu salari?
  • Em diu l’empresa que m’actualitza el SMI, però em compensen i absorbeixen l’increment, això és correcte?
  • Tinc afectació en els plusos, me’ls poden minoritzar?
  • M’apliquen correctament l’increment del SMI a la meva nòmina?
  • Els meus companys i companyes també poden reclamar?

En aquest enllaç podràs visualitzar un mapa de les diferents seus del sindicat de CCOO, amb els locals i telèfons, i buscar la que estigui més a prop del teu lloc de treball o domicili per poder ajudar-te a resoldre els dubtes, gestionant les reclamacions que es derivin.

També pots plantejar els teus dubtes a través de l’APP de CCOO de Catalunya

Campanya de reclamació del Salari Mínim Interprofessional:

• CCOO et resol els dubtes de l’aplicació del SMI utilitzant l’eina de la calculadora que posem a la teva disposició de forma gratuïta.
  • CCOO t’assessora al local sindical i gestiona la reclamació a l’empresa i/o denúncia a la Inspecció de Treball, gratuït per a l’afiliació i oferta per a no afiliats/des de 21,45€ *
  • CCOO reclama judicialment, en cas que sigui necessari, amb la 1a visita d’assessorament jurídic gratuït i descompte del 50% de les tarifes del Gabinet Jurídic de CCOO i gratuïtat a partir de l’any d’afiliació **.

* Tarifa especial d’afiliació per la campanya del SMI: carència de 3 mesos d’afiliació pagant 3 quotes de quota especial (7,15 €/mes, que serien 21,45 €)
** Tarifes especials per la campanya del SMI, sempre que la persona es mantingui afiliada durant el procés de reclamació.

Preguntes freqüents

El següent bloc de preguntes i respostes intenta posar en coneixement del conjunt de treballadores i treballadors el mecanisme pel qual es desenvolupa l’increment dels salaris referenciats pel SMI.

Es troba en el RD 231/2020, de 4 de febrer, per a aquelles situacions que utilitzin el SMI com a referència per determinar la quantia o l’increment del salari base o de complements salarials.

El salari mínim queda fixat en 31,66 euros/dia o 950 euros /mes, segons que el salari estigui fixat per dies o per mesos.

En còmput anual en jornada completa: 13.300 € bruts.

Eventuals i temporers: els serveis a una mateixa empresa no excedeixin de 120 dies a 44,99 € per jornada.

Empleats de la llar: 7,43 € per hora

Totes aquestes quantitats es refereixen a quantitats en brut (sense aplicar impostos)

En el contingut d’aquest document sempre hem de referir-nos a quantitats en brut.

Cap persona pot cobrar per sota d’aquesta quantitat en els termes referits.

Les quanties són referides a una jornada legal de treball a temps complert, de manera que s’haurà de tenir en compte el que s’indiqui en el conveni col·lectiu, pacte o contracte de treball.

Caldrà calcular el salari mínim de manera proporcional a la jornada treballada.

Si tens complements salarials a la teva nòmina depèn del tipus de complement i de si aquests tenen naturalesa salarial o extrasalarial.

Caldria veure la naturalesa d’aquest complement de conveni, és a dir, caldria mirar que és el que diu el conveni col·lectiu.

La resposta seria la de les dues anteriors, dependrà dels conceptes dels complements en nòmina, per si aquests tenen naturalesa salarial o extrasalarial i de l’anàlisi del còmput anual.

L’article 27.2 del RDL 2/2015, de l’Estatut dels treballadors, estableix que no es pot embargar la seva quantia, excepte la referencia que disposa la normativa.

S’ha de veure reflectida en la nòmina del gener del 2020.

Tens dret a procedir a reclamar la pujada salarial en la nòmina.

Entre els principals objectius de CCOO de Catalunya, hi ha la reclamació i defensa dels drets dels treballadors i treballadores davant de les empreses o ocupador/a, per la qual cosa et recomanem que es faci amb la màxima protecció jurídica i sindical que t’oferim CCOO.

Has d’acostar-te a qualsevol local de Comissions Obreres (CCOO) de Catalunya pròxim a la teva empresa o domicili.

Sí, el podràs trobar en l’enllaç indicat.