Per una Colòmbia lliure d'amenaces i en llibertat

CCOO de Catalunya i la Fundació Pau i Solidaritat denuncien les amenaces rebudes per Diógenes Orjuela, president de la Central Unitaria de Trabajadores (CUT) de Colòmbia

La Central Unitaria de Trabajadores (CUT) és la central sindical més representativa de Colòmbia: va ser constituïda el 1986 i compta amb més de 500.000 afiliats i afiliades al llarg de tot el territori. Actualment, la Fundació Pau i Solidaritat de CCOO de Catalunya desenvolupa la cooperació sindical a Colòmbia amb la CUT per promoure la defensa de les llibertats sindicals i l’accés als mecanismes de justícia transicional als sindicalistes víctimes del conflicte armat que va afectar al país.

El dia 5 de febrer, Diógenes Orjuela, president de la CUT, va rebre, a través de servei de missatgeria, un sobre que contenia una amenaça col·lectiva de les Águilas Negras Bloque Capital D.C. contra ell, el sindicat i altres defensors i defensores de drets humans, en què se’ls exigia marxar abans de 30 dies o si no serien assassinats.

Tot i la signatura de l’Acord de Pau el 2016, tal i com ha establert la CSI, Colòmbia continua sent un dels 10 països més perillosos del món per als sindicalistes i els treballadors i treballadores, i s’hi han registrat assassinats de sindicalistes.

En els últims mesos la CUT, conjuntament amb altres dues-centes organitzacions de la societat civil i sindicals han  liderat les mobilitzacions, iniciades el passat 21 de novembre amb el Paro Nacional, contra les reformes laborals que pretenia implantar el govern d’Iván Duque i que suposaven una vulneració dels drets de la classe treballadora.

CCOO de Catalunya i la Fundació Pau i Solidaritat manifesten la seva plena solidaritat amb Diógenes Orjuela davant les amenaces rebudes, així com amb tots els membres que conformen la CUT de Colòmbia i exigeixen al govern de Duque que asseguri les garanties necessàries per al lliure desenvolupament de les activitats sindicals i socials, perquè Colòmbia esdevingui un país on es pugui viure en pau i llibertat. Exigim també a la Fiscalia General de Colòmbia i a la Unitat Nacional de Protecció que prenguin les mesures necessàries per garantir la seguretat i la integritat física dels  sindicalistes de la CUT, així com de tots els i les defensors de drets humans víctimes d’amenaça.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 7 de febrer de 2020