CCOO critica l’externalització que el Departament d’Educació vol implantar a la formació als ensenyaments artístics

La formació artística, en perill d’extinció

El Departament d’Educació de la Generalitat pretén externalitzar una molt bona part de la formació específica de les titulacions dels ensenyaments artístics i establir un paral·lelisme amb l’FP Dual, deixant-la en mans d’empreses inexistents o simulades.

El Departament fa anys que experimenta amb els currículums dels cicles formatius artístics ideant la fórmula i la denominació per assimilar-los a la modalitat dual, aplicable exclusivament a la Formació Professional, tractant de fer adaptacions en el camp de les arts que és molt peculiar, on les empreses són molt escasses i predominen els tallers i estudis d’artistes, per impartir fora de l’escola una quarta part del currículum.

Durant aquest curs s’ha presentat a les coordinacions de cada família professional la proposta de reforma curricular: es crea un nou mòdul de 150 hores de “formació en l’entorn professional” (FEP) que es farà a l’empresa, a expenses de disminuir les hores curriculars dels mòduls específics de cada titulació, i que es realitzarà juntament amb el mòdul obligatori de “formació en centres de treball” (FCT), el qual tindrà un increment d’hores considerable fins a arribar a les 300 hores el curs vinent (quan ara tenia una mitjana de 100 hores de durada). Per tant, s’arribarà a les 450 hores fora de l’escola d’art, 400 hores més del mínim de pràctiques que s’estableix en els Reials Decrets (50 hores). És un canvi molt notable i sobtat el que es proposa a Catalunya, que és en general quadruplicar les hores que actualment es fan a l’empresa. Per una FCT de qualitat cal que el teixit productiu del sector se’n pugui fer càrrec d’aquestes pràctiques amb qualitat i garanties formatives i que els centres tinguin els recursos suficients per fer-ne el seguiment.

Fins al moment, la proposta curricular ha estat assajada en dues titulacions amb resultats no satisfactoris, realitzant l’alumnat altres tasques de les pactades inicialment amb l’empresa no corresponents als mòduls específics artístics.

La solució de l’Administració davant l’escassetat d’empreses artístiques per realitzar les pràctiques obligatòries i el nou mòdul FEP passa per proposar als centres la simulació d’entorns i de projectes professionals, en lloc de potenciar la formació artística als tallers i estudis de les escoles d’art, el seu entorn més professional.

Per a CCOO, aquest increment d’hores curriculars fora de l’escola d’art posa en perill la formació artística pública i les plantilles docents d’algunes especialitats, i n’és un indicador que no surtin publicades en l’actual convocatòria d’oposicions places d’especialitats com ara Dibuix tècnic, Dibuix artístic, Fotografia, Organització industrial i legislació.

El model i la relació entre el teixit productiu i creatiu i les escoles d’art no pot emular el model de la Formació Professional inicial, i necessita una vinculació més estreta entre els Departaments d’Educació, Treball i Cultura per potenciar la creació artística i preservar les tècniques i la formació que s’imparteixen a les escoles.

Cal més inversió per a les escoles d’art, amb un pressupost estable que es pot finançar amb les matrícules que paga l’alumnat que cursa els estudis superiors artístics i no s’inverteix en l’adequació dels centres. Ho hem vist darrerament amb el tancament d’aules i tallers per oblit i deixadesa de l’Administració, com el tancament sobtat a mitjans del curs passat d’aules a l’Escola d’Art i Superior de Disseny Pau Gargallo de Badalona.

La mala gestió dels darrers anys de les arts plàstiques i del disseny ha estat denunciada en repetides ocasions per la Federació d’Educació de CCOO per la manca d’inversió, de decret de l’Escola Superior de Disseny i d’Arts Plàstiques de Catalunya (ESDAP) i de regulació dels ensenyaments superiors d’arts plàstiques i disseny i la inexistència de l’Institut Superior de les Arts previst per la LEC pel 2017.

D’altres entitats com el CONCA i l’Agència de Qualitat Universitària han posat també el focus en les carències de la gestió en aquesta àrea.

CCOO hem sol·licitat urgentment una mesa sectorial per abordar aquesta reforma i continuarem organitzant als i les docents de les escoles en les assemblees iniciades el curs passat per traslladar les propostes a les meses de negociació.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 3 de febrer de 2020