CCOO denunciem que IQOXE havia ignorat repetidament les demandes dels delegats de prevenció en matèria de seguretat i salut laboral

CCOO d’Indústria de Catalunya ha elaborat un informe on recull les actuacions, les discrepàncies amb l’empresa i dels deficiències detectades a IQOXE en matèria de seguretat i salut laboral. Aquest informe s’ha presentat avui a Tarragona, en roda de premsa.

El resum de les dades recopilades és esfereïdor: en 5 anys s’han produït 73 incidents i accidents laborals a l’empresa petroquímica, una xifra molt elevada i que queda molt lluny de les exigències en matèria de seguretat i salut que es fan a aquest tipus d’empresa.

CCOO vol destacar que la funció de vigilància dels delegats de prevenció de l’empresa ha estat exemplar i gràcies a la seva tenacitat i dedicació s’han pogut resoldre algunes de les situacions detectades.

També és cert, però, que algunes qüestions que fins ara no havien estat motiu d’accident i que són molt greus, han estat ignorades per l’empresa. A continuació el resum de les més rellevants:

1. En data del 9 de novembre de 2016, els delegats de prevenció ja van demanar que es “bunqueritzés” la façana de la sala de controls de derivats, aprofitant que s’estava fent la posada en marxa de la nova instal·lació. L’empresa no ho va veure necessari i va manifestar que ja tenia tots els permisos.

La “bunquerització” de la sala de control que es demanava hauria pal·liat els efectes de l’accident.

2. L’informe sobre riscos psicosocials que es va iniciar el novembre del 2018 ja deixava entreveure una càrrega de treball molt alta per a algunes de les persones treballadores d’IQOXE. El febrer de 2019, els delegats de prevenció ja van fer al·legacions a l’informe i van posar de manifest aquest risc, però l’empresa no en va fer cas.

És més, el dia abans de l’accident, el representant de l’empresa va manifestar que allò que es desprenia de l’avaluació de riscos psicosocials era una simple opinió.

3. El 26 de juliol de 2019 es va reclamar a l’empresa que, d’acord amb la informació que teníem sobre sectors especialment perillosos, es revisessin les funcions i assignacions de recursos preventius vinculats a la seguretat. El 4 d’octubre, després que els delegats de prevenció tornessin a insistir sobre aquest tema, perquè no se’ls havia fet cas, l’empresa va acceptar de fer la consulta a la Inspecció de Treball. Hem pogut constatar que aquesta consulta no s’ha fet a la Inspecció de Treball.