CCOO de Catalunya posa en valor l’acord assolit per l’aprovació dels Pressupostos 2020, però reclama més despesa social i més inversió per a un teixit productiu que afronta importants reptes estructurals

L’acord pels Pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2020, presentats avui, permet superar una situació insostenible, amb pressupostos prorrogats des del 2017, i pot facilitar també l’aprovació d’uns nous pressupostos a Barcelona i a l’Estat, amb pròrrogues pressupostàries del 2015 i 2018, respectivament. CCOO de Catalunya valora així que s’obri un escenari d’activació d’unes polítiques públiques inajornables davant els reptes socials, econòmics, demogràfics i climàtics, als quals s’enfronta la societat catalana. En aquest sentit la disposició dels principals eixos d’aquests Pressupostos 2020, i la voluntat explícita de recuperar els nivells de despesa dels serveis públics, de reduir les desigualtats, de dinamitzar l’economia productiva i de fer front a l’emergència climàtica, encara que de manera insuficient, avancen en la bona direcció.

CCOO de Catalunya denuncia que l’objectiu d’estabilitat pressupostària fixat en el marc europeu i estatal no permet encetar amb prou determinació les polítiques públiques que en un període de creixement econòmic reclamen la societat i el teixit productiu. Denunciem també que tot i la millora en la recaptació, amb un marc fiscal més progressiu i just, els ingressos continuen tenint, en comparació amb altres països europeus i comunitats autònomes, un recorregut significatiu. Aquest potencial ha de ser abordat en el curt termini en el marc d’una política fiscal que persegueixi la competència a la baixa entre comunitats autònomes a nivell de l’Estat, i que penalitzi, amb els recursos necessaris, el frau, l’evasió i l’elusió fiscals.

Pel que fa als elements més específics de l’acord, CCOO de Catalunya valora positivament l’increment d’inversió en recerca, desenvolupament i innovació en universitats i en equipament com el Sincotró, però reclama més inversió en el Pacte Nacional per a la Indústria, que amb 23,8 milions d’euros complementaris difícilment podrà assolir els objectius establerts per fer front als importants canvis que s’estan produint en el model productiu. La conversió de l’Institut Català de Finances en una entitat de crèdit públic suposa també una novetat interessant, tot i que caldrà ajustar l’estratègia d’oferta de crèdit en base a les necessitats del teixit productiu i de l’ocupació de qualitat.

Les inversions en l’àmbit educatiu i sanitari no permetran superar el dèficit de professionals existent, ni les condicions de treball que es van retallar a la crisi, però tot i que tímids, suposen un avenç en la bona direcció. També la reducció de les taxes universitàries, la retirada de mòduls escolars, l’ampliació de les escoles bressol, l’ampliació de les beques menjador o la referència explícita al desplegament de l’Agencia de Formació Professional suposen millores significatives que valorem positivament.

Pel que fa el mercat laboral i la inclusió, CCOO de Catalunya considera que en l’àmbit de la lluita contra la sinistralitat i la precarietat, el nombre de places addicionals de personal d’Inspecció no és suficient. S’han de definir recursos per una estratègia catalana de prevenció de riscos laborals que actuï decididament contra la sinistralitat a la feina, si tenim en compte el seriós deteriorament de les condicions de treball i les greus conseqüències que això comporta, com malauradament hem vist recentment al sector petroquímic a Tarragona.

La millora de la dotació per la Renda Garantida de Ciutadania pot comportar millores per a col•lectius especialment vulnerables i inicia la compatibilitat de les rendes del treball a temps parcial. En relació a les polítiques de dependència, valorem la referència a les condicions laborals de les persones treballadores del sector i l’increment de recursos pel Servei d’Atenció Domiciliària, i en l’àmbit migratori, des de CCOO de Catalunya volem destacar positivament la dotació pressupostària que ha de facilitar el trànsit a l’ocupació de menors migrants sense referents familiars.

Pel que fa l’habitatge, la millora pressupostària, tot i que significativa, difícilment podrà satisfer la demanda existent, especialment en el cas de les persones joves, ni incidirà tampoc de manera significativa en l’evolució dels preus de lloguer, exposats a l’efecte de l’especulació permanent que reclama urgentment de mesures addicionals. CCOO de Catalunya sí saluda positivament l’increment en el finançament del transport públic, i també la millora de la inversió en el cicle de l’aigua o de les polítiques de promoció del vehicle elèctric.

Una novetat destacable i que suposa un altre avenç important és la translació de la perspectiva feminista als Pressupostos, mitjançant una anàlisi específica i el desenvolupament d’una proposta metodològica que facilitarà la incorporació de l’impacte de gènere als Pressupostos 2021. Reforçar la xarxa d’atenció integral amb nous equipaments pels Serveis d’Intervenció Especialitzada, habilitar més pisos ponts i facilitar més dotació pel Servei d’Informació i Atenció a les Dones suposa un avenç important per superar la desigualtat no tan sols en l’àmbit social o territorial, sinó també amb perspectiva de gènere.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 20 de gener de 2020