CCOO de Catalunya valora positivament l’acord assolit sobre ingressos pressupostaris, però mostra cautela en relació a la seva suficiència i el seu impacte real

La reforma tributària acordada ahir pel Govern i En Comú Podem facilita l’aprovació dels pressupostos, però no garanteix que es pugui superar la fractura social i garantir les inversions que reclama el teixit productiu català

Per a CCOO de Catalunya, els elements centrals de l’acord assolit ahir entre el Govern i el partit En Comú Podem és un avenç important en la consecució d’uns pressupostos que reclamen amb urgència la societat i l’economia catalanes. L’acord conté una orientació positiva cap a una política fiscal que actuï sobre les rendes altes per tal d’augmentar els ingressos, així com cap a la lluita contra el canvi climàtic. La reforma tributària presentada (en l’IRPF i l’impost de successions), la intervenció fiscal en àmbits com l’habitatge, les begudes ensucrades i els establiments turístics, o la fiscalitat verda amb impostos que graven el deteriorament del medi ambient, suposen avenços en la direcció adequada però no garanteixen suficientment la millora d’uns ingressos que haurien de permetre superar els dèficits socials arrossegats al llarg de la crisi, i superar els importants reptes que es plantegen avui al teixit productiu català. L’impacte anual de 543 milions previstos difícilment garantirà l’augment inajornable de la despesa social, i la dotació econòmica de grans consensos i acords de país, què, com el Pacte Nacional per la Indústria, suposen prioritats absolutes en un marc macroeconòmic que comporta fortes incerteses i reclama inversions i estabilitat.

En qualsevol cas, sembla evident que l’important consens assolit que situa la política fiscal en bona direcció, s’haurà d’acompanyar d’un acord en els pressupostos de l’estat i una reforma fiscal integral per acabar amb el frau fiscal i el dúmping territorial, així com per augmentar els ingressos reformant l’IRPF, l’impost de societats i l’IVA, i implementant figures fiscals contra el canvi climàtic. Un sistema just, suficient, progressiu i progressista que tingui per objectiu prioritari el de fer front als reptes de la desigualtat i pèrdua de cohesió social, d’emergència climàtica i revolució tecnològica, als que s’enfronta la societat catalana i també el seu teixit productiu.

CCOO de Catalunya considera que és necessari conèixer les polítiques de despesa social previstes, i en aquest sentit, cal que l’acord sobre la reforma fiscal dels ingressos, s’acompanyi properament d’un acord sobre la despesa social i la inversió que faciliti l’aprovació d’uns pressupostos que substitueixin els del 2017.