CCOO i UGT segueixen lluitant per dignificar les condicions laborals als Centres especials de treball (CET)

No ha estat possible la renovació del conveni col·lectiu

El passat 30 de novembre va finalitzar la ultractivitat (que ja havia estat prorrogada en més d’una ocasió) del Conveni col·lectiu de treball del sector de centres especials de persones treballadores amb discapacitat física i/o sensorial de Catalunya. En aquests casos la llei estableix l’aplicació del conveni d’àmbit superior, és a dir, el “XV Convenio Colectivo general de centros y servicios a personas con discapacidad”, d’àmbit estatal, que s’ha d’aplicar als Centres especials de treball (CET) de Catalunya a partir de l’1 de desembre de 2019. Però, Per què no ha estat possible la renovació del conveni col·lectiu dels CET de Catalunya?

Aquest sector dona treball a unes 10.000 persones aproximadament, i la gran majoria cobra el Salari Mínim Interprofessional (SMI), on l’Administració, a més, subvenciona part d’aquest salari. Quan vàrem denunciar el conveni, l’any 2015, CCOO i UGT volíem dignificar les condicions de treball d’aquestes persones. Hem portat moltes propostes a la mesa negociadora durant aquests 4 anys que han estat sistemàticament rebutjades per la part patronal, FECTEC, tot i que els sindicats hem signat taules salarials al 2016 i 2017 amb el compromís empresarial de continuar la negociació, però això no s’ha complert. No ha estat possible arribar a un acord ni al Tribunal Laboral de Catalunya ni a la taula de negociació.

En resum: les ofertes salarials no arriben, ni tan sols, als salaris establerts als acords de concertació pactats per les pròpies patronals a Espanya i Catalunya. No volen parlar dels complements per incapacitat temporal, embaràs i lactància, entre d’altres. No accepten millores per conciliar vida personal i laboral. Es queixen de la pujada de l’SMI del 2019 i de les baixes laborals de persones que tenen certificats de discapacitat. Han amenaçat amb fer EROs si assumien les nostres propostes. Fins i tot no han assistit a reunions fixades al calendari de negociació.

Les qüestions que hem plantejat a la mesa de negociació només busquen equiparar les condicions de treball amb les del conveni estatal del sector. Només quan, el darrer mes, els varem comunicar la decisió, compartida amb els i les delegades del sector, de deixar el conveni de Catalunya i anar a l’estatal, la patronal ha canviat el seu plantejament, fent propostes de millora. Tard, molt tard… i insuficient, molt insuficient.

CCOO i UGT hem estat treballant durant 4 anys per mantenir un conveni de sector a Catalunya i sempre hem apostat per la construcció d’un Marc Català de Relacions Laborals, però no podem permetre que sigui a costa d’unes persones treballadores amb diversitat funcional.

Per això CCOO i UGT diem prou: prou precarietat per aquest sector, prou de tenir persones treballadores que hagin de patir unes condicions de treball precàries, pel fet de tenir reconegut un certificat de discapacitat.

Els Centres especials de treball han de servir per empoderar i aconseguir que moltes de les persones que hi treballen acabin anant a l’empresa ordinària, no per cronificar la seva precarietat en el mercat de treball. Des de CCOO i UGT seguirem lluitant per fer front a les desigualtats.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 3 de desembre de 2019