CCOO denuncia que un alt percentatge de les 40.000 treballadores de residències de gent gran consumeixen fàrmacs de manera habitual per pal·liar el dolor muscular

La Federació de Sanitat del sindicat organitza demà dimarts, 29 d’octubre, una trobada a Barcelona sobre el consum de fàrmacs en aquest col·lectiu

La Federació de Sanitat de CCOO organitza demà dimarts, 29 d’octubre, a les 11.00 hores, a la sala d’actes de la seu del sindicat a Barcelona (Via Laietana, 16, planta baixa), una trobada sobre el consum de fàrmacs de les treballadores del sector de la dependència, amb el títol “Posem cara a la dependència”. Abans de començar, a les 10.30 hores, es faran declaracions als mitjans de comunicació que ho requereixin.

Una habitació, una altra habitació, aixeca, neteja, vesteix…, una altra habitació, una altra més i, tot això llest perquè tots i totes puguin esmorzar a l’hora. I després torna a començar. Una càrrega de treball conseqüència de, com denuncia CCOO, unes ràtios insuficients que exigeixen tan sols 1 gerocultora per cada 13 usuaris d’una residència per a gent gran en situació de dependència. Aquestes són les condicions en les quals desenvolupen el seu treball diàriament les més de 40.000 treballadores del sector de la dependència, un col·lectiu que, per aquestes circumstàncies, presenta un elevat consum de fàrmacs i psicofàrmacs per pal·liar els seus dolors musculars i rebaixar el seu nivell d’ansietat. Aquestes són algunes de les conclusions que es donaran a conèixer a la jornada.

A més, demà es presentarà la campanya “Els teus drets, la millor medicina”, una iniciativa que recull les conclusions de nou grups de discussió i 24 entrevistes en profunditat realitzades a nou ciutats espanyoles entre personal del sector (gerocultores, netejadores, infermeres, personal de medicina del treball i atenció, serveis de prevenció, representants sindicals…); un col·lectiu que, per les seves condicions laborals, presenta un elevat consum de fàrmacs i psicofàrmacs per pal·liar els seus dolors musculars i rebaixar el seu nivell d’ansietat.

Quant a les formes de consum, la campanya revela que es tracta d’un “policonsum”, ja que uns medicaments els porten al consum d’uns altres per pal·liar els efectes dels primers. Entre els fàrmacs que més consumeixen destaquen els analgèsics o antiinflamatoris i els relaxants per alleujar el dolor muscular. Després sorgeixen els ansiolítics per tractar l’estrès i l’ansietat que sofreixen per les altes càrregues i ritmes de treball, ocasionats per uns residents cada vegada més pluripatològics que suposen major grau de dependència i per tant d’atenció. Molts d’aquests fàrmacs impliquen la utilització d’uns altres com per exemple protectors gàstrics, etc. per pal·liar els efectes secundaris dels anteriors. Els grups de discussió i les entrevistes han revelat també que en la major part dels casos, analgèsics i antiinflamatoris no són receptats per un professional, funciona molt el boca a boca.

Per a CCOO és imprescindible que s’avaluïn adequadament els riscos als quals estan sotmeses aquestes treballadores, que es millori significativament la vigilància preventiva de la salut i que es garanteixi una formació adequada per a cada lloc de treball, cobrint aspectes tècnics i relacionals en les residències.

Millorar les condicions de treball perquè compleixin amb els convenis del sector, plecs de condicions a les comunitats i ajuntaments que s’ajustin a valor real del servei a prestar i una millora de les condicions salarials són condicions indispensables per aconseguir que aquest sector, en plena expansió, no es vegi abocat al retorn a temps pretèrits, on el dret actual llavors era una dádiva.

Per a aquest sindicat és fonamental l’increment del finançament per part de l’Administració de l’Estat, per equilibrar el finançament amb les comunitats autònomes, que avui podria superar el 80%; per contra, l’Estat no arribar al 20% de l’aportació total.

Tot aquest desequilibri ha suposat, a les persones dependents, retards en la concessió de les prestacions a les quals tenen dret, però a més ha suposat que les treballadores que desenvolupen la seva activitat en aquest sector mantinguin salaris per sota dels 14.000 euros anuals; un sector altament feminitzat amb més del 90% dels llocs de treball ocupats per dones, amb unes condicions laborals molt precàries i amb un alt índex de baixes laborals, on les ràtios de personal són insuficients per garantir una bona atenció a les persones dependents.

Barcelona, 28 d’octubre de 2019

Agenda:
Dimarts, 29 d’octubre, de 2019
10.30 hores (declaracions); 11.00 hores (jornada)
Sala d’actes CCOO – Via Laietana, 16, planta baixa. BCN