Iberia torna a la mesa de negociació del XXI Conveni

CCOO, sindicat majoritari a Iberia Tierra

CCOO proposa, com a mínim, una pujada salarial del 8,5 % en quatre anys, més els increments per productivitat que es puguin pactar i l’eliminació dels trams inferiors de la taula salarial.
El sindicat alerta de l’amenaça de Vueling de canviar Iberia per un altre proveïdor i el cost que tindria en condicions de treball.
CCOO, com a sindicat majoritari a Iberia Tierra, no acceptarà cap fraccionament del conveni.

La mesa del conveni d’Iberia Tierra reprèn les negociacions per revertir les retallades i la contractació precària. L’empresa ha tornat a la mesa de negociació, tal com van exigir al president de la companyia, mitjançant una carta enviada el 18 de setembre i amb resposta del dia 19, tots els sindicats excepte UGT i SOMOS.

La Secció Sindical de CCOO considera que les pròximes dues setmanes seran decisives per aconseguir un increment salarial directe a les taules equivalent al dels pilots, d’un 8,5 % en quatre anys, de manera que es revertiria la retallada del 7 % que la plantilla va patir durant la crisi.

L’empresa també s’ha assegut a la Comissió de Seguiment de l’Ocupació. Per a CCOO és prioritari eliminar els trams més baixos de l’escala salarial que es van introduir durant la crisi. Aquesta proposta, de moment, no ha estat secundada pels altres integrants de la mesa. CCOO entén que és clau per lluitar contra la precarietat laboral que es produeix en els contractes eventuals per la temporalitat inherent i que s’agreuja perquè els treballadors de nou ingrés ho fan des dels últims nivells de la taula salarial.

Cal intervenir també sobre el temps de treball a fi de redistribuir-los.

Per a CCOO és també important aconseguir la ultraactivitat del conveni.

CCOO no acceptarà cap fraccionament del conveni, que podria debilitar la capacitat negociadora de la representació legal de la plantilla. Demana a tots els sindicats que mantinguin la unitat territorial i la unitat d’acció per aconseguir el millor acord possible. No entén, per això, l’actuació d’UGT, que ha convocat vaga a Catalunya mentre que l’ha desconvocada en el conjunt de l’Estat.

El comitè de centre de Barcelona pretén tenir un conveni dins del conveni d’Iberia i sol·licita una comissió amb potestat per qüestionar la negociació col·lectiva a Iberia, modificant criteris d’ocupació, per exemple. D’aquesta comissió, en seria exclòs CCOO, sindicat majoritari a Iberia, i les altres forces sindicals que no han donat suport a la vaga, però que formen part de la Comissió Negociadora del XXI Conveni. Entenem que el Departament de Treball de la Generalitat no pot donar suport a aquesta pretensió.

CCOO alerta que Vueling anuncia un procés per valorar la possibilitat de contractar el servei d’assistència a terra amb un altre proveïdor i el cost que tindria en condicions de treball. Existeix un conveni sectorial que garanteix el manteniment dels llocs de treball, però no les condicions. Iberia és l’empresa més antiga al sector, per la qual cosa ja ha negociat vint convenis col·lectius, i regula molts aspectes de les condicions de treball que estan sense desenvolupar a les altres empreses del sector.

CCOO està treballant per aconseguir que el nou conveni col·lectiu millori les condicions de tots els grups laborals d’Iberia, des de la posició de sindicat majoritari a l’empresa.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 30 de setembre de 2019