CCOO denuncia la precarietat que pateixen les treballadores de la residència Serafí Casanovas de Sort

Manca de personal

La Federació de Sanitat de CCOO de Catalunya denuncia que les treballadores de la residència Serafí Casanovas de Sort pateixen una situació precària i no poden més. Aquesta residència assistida per a persones grans és propietat del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, però, com en la majoria dels seus recursos, la gestió és delegada a una empresa privada, en aquest cas Eulen Servicios Sociosanitarios.

El sindicat denuncia la sobrecàrrega laboral que pateixen les treballadores. Amb 42 residents, dels quals la majoria necessiten ajuda per fer les funcions bàsiques de la vida, menjar, higiene, wc…, només hi ha tres auxiliars (si ningú té vacances o es troba malament i no pot venir), més un reforç per fer dutxes; per la tarda tota la setmana sols hi ha tres auxiliars.

Els caps de setmana i per les tardes tot empitjora perquè hi ha tres auxiliars al matí i tres per la tarda per fer-ho tot, fins i tot obrir la porta, respondre el telèfon i atendre les famílies. Algun cap de setmana no hi ha ni infermer/a. Estan completament soles per atendre a 14 residents per auxiliar. És terrible l’angoixa que pateixen perquè es impossible arribar a tot.

El material, llits, grues, obertura de la porta, baranes, llits… és responsabilitat del Departament, que també obvia posar-hi remei, sempre amb la mateixa cantarella: no hi han diners. Les treballadores de neteja són insuficients: sols una està a temps complert i dues a temps parcial, i han de fer tota la neteja i bugaderia del centre. La majoria dels dies sols són dues perquè una fa descans.

La conseqüència de tot això és que cada cop hi ha més personal de baixa i/o vénen a treballar medicades. L’atenció als avis també se’n ressent, no pot ser l’òptima que necessiten, encara que l’Administració no para de parlar d’“atenció centrada en la persona”.

Eulen és una empresa privada, que legítimament ha de tenir beneficis, però prou complicat és trobar treballadores per a aquest sector tan precari, amb salaris baixos i molta càrrega de treball, perquè en lloc de cuidar-les les sobrecarreguin més.

Aquesta denúncia pública és una alerta i una petició d’auxili. Costa trobar professionals i segons els llocs o les empreses que gestionen, encara més. Les treballadores saben que les condicions són precàries, però tot i aquesta precarietat demanen respecte i dignitat cap als avis i cap a elles mateixes perquè ja no poden més.

Per això exigeixen a Eulen Servicios Sociosanitarios que contractin com a mínim una auxiliar, almenys per donar suport els caps de setmana i més hores de neteja. Així els residents i treballadors tindran més qualitat d’assistència i de treball.

Barcelona, 1 d’agost de 2019