CCOO de Catalunya valora el nivell d’acompliment del Pacte nacional per a la indústria

El sindicat demana al Govern el màxim esforç per complir allò pactat

El passat dilluns, dia 15, el Govern de la Generalitat presentava al plenari del Consell Català de l’Empresa les dades de valoració de l’estat d’execució del Pacte nacional per a la indústria (PNI) amb un grau d’assoliment que en nombres absoluts podria ser acceptable, però que, si es mira d’una manera més àmplia que la numèrica, evidencia algunes problemàtiques que al nostre sindicat hem cregut adient valorar i posar en comú.

El compromís que assolíem el 2017 entre els agents econòmics i socials i el Govern de Catalunya amb 116 mesures i un pressupost de 1.814 milions d’euros, fins al 2020, es proposava per impulsar la indústria i transformar el model productiu de Catalunya d’acord amb els paradigmes emergents de la digitalització i la sostenibilitat. Ara que s’ha sobrepassat l’equador del període, observem que no progressa suficientment.

El Pacte nacional per a la indústria és un acord programàtic de mesures que engloben la totalitat de departaments i àrees de govern. No obstant això, i malgrat el lideratge de la Direcció General d’Indústria, s’evidencia descoordinació i diferent implicació entre les diferents àrees de govern que revelen feblesa o manca de convicció governamental. La manca de pressupostos generals de la Generalitat en els dos darrers anys i la falta d’acció parlamentaria i legislativa posa en greu risc d’incompliment tant les partides pressupostades com l’acció administrativa compromesa.

Les dades de balanç presentades pel Govern just passat l’equador del primer període del Pacte nacional per a la indústria mostren un grau d’execució pressupostària acceptable, tot i que lleugerament per sota de la previsió en aquelles línies de política industrial que ja es feien de manera ordinària, i especialment en allò que és despesa i activitat corrent de l’Administració. En canvi, es troben de forma força preocupant per sota de la previsió aquelles mesures que són estratègiques per a la transformació del sistema productiu i pel canvi de model a la indústria de Catalunya. En concret, és als àmbits de digitalització, sostenibilitat i transició energètica on tenim la major part de la feina a fer. I el més greu és que sembla que el Govern ha renunciat a aquelles mesures que són les principals palanques de l’Administració per transformar estructuralment l’economia productiva de Catalunya, com són: la transformació de l’Agència de Residus de Catalunya en Agència de Recursos de Catalunya; l’ICAEN (Institut Català d’Energia) en Agència per a la transició del model energètic; l’ACA (Agència Catalana de l’Aigua) en l’Agència catalana de gestió integral dels recursos hídrics; una llei de polígons industrials que s’adeqüi a la realitat de la nova industria digital; una estratègia catalana de simbiosi industrial que alineï la indústria a l’economia circular; l’execució del Pacte nacional per la transició energètica, que vol dir la derogació del decret que impossibilita el desenvolupament de l’energia eòlica a Catalunya, i l’aprovació d’unes noves bases per a la instal·lació d’energia renovable; o el hub de la impressió 3D com a pilar al voltant del qual articular la Catalunya referent europeu de les tecnologies additives, entre altres.

Des de CCOO de Catalunya reivindiquem la necessitat d’acomplir els acords del Pacte nacional per a la indústria, i mantenim el nostre compromís i la voluntat ferma de donar-li suport a través de la participació en els organismes de governança, com el Consell Català de l’Empresa, les taules sectorials i els àmbits de treball específic com els del sector de l’automòbil i la mobilitat, que ajudin a projectar idees i polítiques de rellançament i modernització dels sectors econòmics. Així mateix, CCOO de Catalunya demana al Govern el màxim esforç per complir allò pactat, i obrir els espais de debat i concertació per la renovació del Pacte nacional per a la indústria d’acord a l’Agenda 2030 a Europa.

Per a mes informació podeu trobar l’informe d’anàlisi complert a Internet.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 19 de juliol de 2019