CCOO no signa l’Acord de condicions laborals del Cos de Bombers de la Generalitat

Té un caràcter electoralista i no resol els problemes estructurals del cos

Per a CCOO, l’Acord de condicions laborals del Cos de Bombers de la Generalitat per al període 2019-2022 és una altra declaració de bones intencions, en plena campanya electoral, condicionada a quan hi hagi nous pressupostos, i tal com està passant amb el Pla estratègic 2017-2022 i les mesures del Projecte Bombers 2025, pot tornar a quedar en no res si no va acompanyat de la dotació econòmica necessària.

L’Administració de la Generalitat de Catalunya ja ens té acostumats a l’incompliment dels seus acords en matèria de personal i retribucions i a no respectar les resolucions del Parlament, i aquest acord no incorpora cap garantia per al seu compliment.

El document preveu ofertes d’ocupació públiques -un total de 250 places de bomber de l’escala bàsica cada any fins a un global de 1.000 places noves en els 4 anys vinents- que no cobreixen les mancances cròniques de personal amb la previsió de jubilacions. Entre altres qüestions, s’estableix que la retribució de les hores extraordinàries s’adequarà al preu d’hora ordinària a partir de l’1 de gener del 2021 i proposa una mena de “barra lliure d’hores extres” per tapar la falta de plantilla.

A l’apartat de salut laboral només hi ha el compromís d’impulsar i complir les obligacions legals de prevenció de risc laboral, sense concretar les millores necessàries a les instal·lacions, als equipaments i materials, als vehicles, a les activitats operatives i de formació i entrenament. En aquest sentit, CCOO vol recordar les denúncies que ha interposat davant la Inspecció de Treball, així com els treballs realitzats per la seva Federació de Serveis a la Ciutadania (FSC) i les investigacions científiques que han demostrat que el personal dels cossos de bombers estan sotmesos a múltiples substàncies cancerígenes en les seves intervencions, i la seva esperança de vida és entre 7 i 8 anys menor que la resta de la població.

Les organitzacions sindicals UGT, CATAC, I-CSC i CSIF, signants de l’Acord, es comprometen a desconvocar la vaga que afecta a tot el personal operatiu i que va tenir inici el 22 de juny de 2014, amb caràcter indefinit, cosa que limitarà la capacitat reivindicativa del col·lectiu.

Des de CCOO, en canvi, es valora que l’acord assolit no resol els problemes estructurals de dèficit de plantilla ni les principals reivindicacions del col·lectiu, per l’estat deficient de moltes de les instal·lacions dels parcs, la manca d’inversions en material i equipament específic, i l’antiguitat dels vehicles i la seva seguretat.

Les reivindicacions del col·lectiu han estat recollides pel Síndic de Greuges de Catalunya, que reclama al seu informe un pacte de país per abordar les deficiències del sistema de serveis d’emergències que ha de superar les deficiències del model actual, que s’ha demostrat obsolet.

Podeu veure a internet:
– Acord de condicions laborals dels funcionaris del Cos de Bombers de la Generalitat per al període 2019-2022
– Informe del Síndic de Greuges “El cos de bombers de la Generalitat i el sistema d’emergències de Catalunya. Maig 2019”

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 23 de maig de 2019