CCOO i UGT reprenen les mobilitzacions davant el bloqueig de la patronal en la negociació del conveni d’acció social

Demà dijous, 16 de maig, a les 12 hores, a Barcelona, Lleida i Tarragona

Continua el conflicte laboral en el sector d’acció social amb la negativa de la patronal, la Confederació, d’assumir millores laborals.

La negociació del “Conveni col·lectiu de Catalunya d’acció social amb infants, joves, famílies i d’altres en situació de risc” es troba paralitzada en la part econòmica i d’equiparació de condicions de treball a les del personal de les administracions públiques que fa la mateixa feina.

La Confederació exigeix que l’Administració es comprometi a respectar els acords assolits en la negociació del conveni, sobretot els d’increment salarial, i defuig la seva responsabilitat com a part legitimada en la negociació col·lectiva.

Per a CCOO i UGT, aquesta situació evidencia quina és la prioritat de l’Administració i de la patronal: el benefici econòmic per sobre de l’atenció als seus usuaris i usuàries i de la dignificació de les condicions laborals dels professionals d’aquest sector, precaritzant la professió.

Demà dijous, 16 de maig, a les 12 hores, hi ha previstes concentracions a Barcelona (plaça de Sant Jaume), davant les seus de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona, i a Lleida (avinguda del Segre, 5) i a Tarragona (avinguda d’Andorra, 7) davant les seus dels Serveis Territorials del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat, per fer visible el malestar i denunciar els següents aspectes:
– L’externalització dels serveis socials està servint per alimentar i engrandir un negoci opac, elitista i mercantilista, molt atractiu per a empreses sense escrúpols que s’amaguen rere la denominació “sense ànim de lucre”, per treure profit de les situacions de vulnerabilitat de determinats segments de la població a costa, també, d’explotar els treballadors i treballadores.
– L’externalització dels serveis socials no en garanteix la qualitat, ja que per tal d’abaratir costos hi ha administracions que liciten els seus contractes amb uns salaris per sota dels que estableix el conveni d’aplicació i, a més, permeten i fomenten la presentació d’ofertes per sota del preu inicial de licitació (amb la disminució de la qualitat del servei i la precarització de les condicions laborals que això suposa).
– Així mateix, l’externalització dels serveis socials s’està realitzant amb una important manca de supervisió i control per part de les administracions sobre el funcionament dels diferents serveis i centres, el que suposa la impunitat de les empreses que cometen irregularitats en l’atenció dels usuaris i usuàries o en el compliment de les seves obligacions amb els seus treballadors i treballadores.

Els sindicats SOL·LICITEN a les administracions el seu compromís d’assegurar en les seves licitacions i contractes el següent:
– Uns preus de licitació que tinguin en compte els salaris, els complements i les condicions laborals dels convenis d’aplicació (inclosa una revisió de preus en funció de les actualitzacions de les taules salarials).
– Que no s’acceptin ofertes per sota del preu de sortida i que es valori (amb més puntuació) les empreses que prevegin millores laborals i socials per sobre del conveni d’aplicació. Per tant, que es VALORI en el concurs de licitació el projecte tècnic per atendre els usuaris i usuàries i que es puntuïn positivament les millores laborals i socials per als professionals que prevegin les empreses que es presentin als concursos públics.
– Una supervisió i un control efectius dels serveis externalitzats per impedir i sancionar les irregularitats en la prestació dels serveis per part de les empreses adjudicatàries.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 15 de maig de 2019