CCOO i UGT es mantenen expectants davant la valoració de la Generalitat del grau de compliment del Pacte nacional per a la indústria

Dos primers anys de vigència

Ahir, 2 de maig de 2019, CCOO i UGT vam assistir a la reunió de la Comissió Executiva Permanent del Consell Català d’Empresa per conèixer el grau de compliment i execució dels dos primers anys de vigència del Pacte nacional per a la indústria (PNI), tal i com estableix el decret del Consell Català d’Empresa.

A la reunió, el secretari d’Empresa i Competitivitat i la Direcció General d’Indústria ens van comunicar l’estat d’aplicació econòmica del pacte i dels indicadors d’acompliment, que segons les dades facilitades se situen en aproximadament el 87 % del total pressupostat per al bienni. Una vegada conegut l’estat d’execució i la valoració del bienni presentat per la Direcció General d’Indústria, ambdós sindicats vam manifestar la voluntat de poder estudiar amb més detall la informació rebuda, a l’efecte de poder valorar-la adequadament i poder fer propostes o demandes concretes per garantir l’efectivitat del pacte els propers dos anys.

CCOO i UGT volem manifestar el nostre malestar per la roda de premsa realitzada prèvia a la reunió de la Comissió Executiva Permanent per valorar les dades de l’estat d’execució que va realitzar la Sra. Matilde Villarroya, directora general d’Indústria del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat. La Comissió Executiva Permanent ha de ser sempre la que conegui en primer lloc la informació de referent al seguiment, control i evolució del PNI. I recordem que el PNI és una eina sorgida de la societat civil i treballada en el marc de la concertació social, i com a tal no és patrimoni de cap de les parts. Per tant, el Govern ha fet una valoració de part, ja que encara no tenim una valoració conjunta de la Comissió Executiva.

En relació amb la valoració de l’estat d’execució del pressupost i dels indicadors, si bé arribar a un 87 % d’execució del pressupost destinat en el bienni podria ser un bon indicador, cal recordar que el PNI conté moltes mesures que ja eren activitat ordinària del Govern en matèria industrial. I tot i així no s’ha arribat al 100 % d’estat d’execució.

A més, hi ha indicadors que ens alerten pel seu baix grau d’inversió o incompliment, com són els grups d’infraestructures i energia o el de indústria 4.0 i digitalització. També hi ha mesures que són una demanda sindical, com el Pla Català de Simbiosi Industrial o la Transformació de l’Agència de Residus de Catalunya en l’Agència de Recursos, que no tenen cost econòmic i no han tingut cap modificació a dia d’avui.

Per qüestions com aquesta, les dues centrals sindicals volem posar de manifest que el PNI és un acord de Govern i que no ha rebut aquesta consideració per part de tots els departaments de la Generalitat de Catalunya que hi ha implicats. Volem recordar que el PNI no ha de substituir tota la política en matèria industrial de Catalunya i que necessita de pressupostos aprovats que permetin desenvolupar política industrial acordada. Això és absolutament essencial per millorar la competitivitat de la nostra economia, i per la generació d’ocupació de qualitat.

Els dos sindicats continuem convençuts de la vigència i capacitat del PNI i mostrem el nostre compromís amb una estratègia que pot ajudar a l’economia de Catalunya a ser més robusta i a millorar la seva balança comercial, amb un model productiu més industrialitzat i de valor afegit, generador d’ocupació de qualitat i que ha de treballar de manera coordinada amb la resta de pactes de caràcter nacional que hi ha avui sobre de la taula, com el Pacte nacional per a la societat del coneixement.

En els pròxims dies estudiarem en profunditat la informació rebuda en el dia d’ahir, a l’efecte de poder avaluar correctament els indicadors i l’estat de pressupostos destinats al PNI, per fer una valoració completa i poder portar-la al marc del Consell Català d’Empresa.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 3 de maig de 2019