Acció Jove – Joves de CCOO de Catalunya lamenta l’ajornament de la proposta de cotització a la Seguretat Social de les pràctiques i beques

Mesura del Govern central

El Govern espanyol va aprovar un Reial decret llei, el 28 de desembre de 2018, amb la finalitat de posar sobre la taula una sèrie de mesures urgents en matèria social i laboral. Entre les mesures, trobem la proposta que totes les pràctiques i beques han de cotitzar. La iniciativa ha estat aplaudida per l’alumnat, alhora que s’ha vist qüestionada per part dels professionals del món acadèmic i empresarial. Aquest fet ha suposat l’ajornament de la mesura fins al proper curs acadèmic. Un dels factors que també ha repercutit en l’endarreriment és si el cost de la cotització l’ha d’assumir l’empresa o el centre educatiu.

Acció Jove – Joves de CCOO de Catalunya lamenta que s’hagi paralitzat la proposta perquè considera que comporta avantatges per a l’alumnat, per als centres educatius i per a les empreses. Arran dels esdeveniments desencadenats, davant la mesura del Govern espanyol, Acció Jove defensa:
– La idea de fer extensible l’obligatorietat de cotitzar els diferents tipus de pràctiques. Creiem que no només han de cotitzar les beques i les pràctiques remunerades, sinó que cal ampliar aquesta iniciativa a totes les pràctiques siguin curriculars, extracurriculars, remunerades o no. Es tracta de dignificar la figura dels becaris i persones amb contracte o conveni de pràctiques.
– Tenint en compte que la formació al centre de treball majoritàriament és la primera presa de contacte de l’estudiant amb el món laboral, cal que aquesta es faci amb la respectiva cotització a la Seguretat Social, garantint uns drets i unes obligacions mínimes tant a la figura del becari com a la de l’estudiant en pràctiques.
– Cal que l’alumnat en pràctiques tingui dret a cotitzar, ja que la negativa retardarà l’inici de la vida laboral dels alumnes comportant conseqüències negatives individuals i col·lectives a llarg termini.
– Cal estendre la cultura formativa a les empreses. Entenem que si l’empresa ha de cotitzar per la persona becada o en pràctiques, donarà més valor i importància al pas formatiu dels alumnes dins d’aquesta. Alhora, també valorem que el fet de posar recursos per part de les empreses formatives incidirà directament en la disminució de les pràctiques fraudulentes, atès que les empreses que només busquen mà d’obra barata es mantindran al marge de participar en els processos formatius juntament amb els centres educatius.
– Cal tenir un control sobre el volum de pràctiques que es fan al territori per poder detectar i combatre totes aquelles que siguin fraudulentes. La cotització és una eina que permet aquest seguiment.
– Cal ser conscients de la funció recaptatòria de la Seguretat Social. L’augment, encara que sigui ínfim, de la recaptació a la Seguretat Social incideix en millorar tots aquells serveis i prestacions públiques com l’educació, la sanitat i les pensions, entre d’altres.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 23 de gener de 2019