CCOO mostra la seva preocupació per la renúncia del Govern a abordar polítiques fiscals en l’avantprojecte de pressupostos de la Generalitat per al 2019

Reunió d’ahir amb la Vicepresidència Econòmica del Govern

La Vicepresidència Econòmica del Govern de la Generalitat va citar ahir a la tarda a CCOO, UGT, Foment i PIMEC amb l’objectiu de presentar als principals agents socials de Catalunya l’avantprojecte de Llei de pressupostos. El vicepresident, Pere Aragonès, va exposar un resum dels grans eixos pressupostaris especialment pel que fa a les despeses, però menys pel que fa als ingressos. El secretari general del CCOO de Catalunya, Javier Pacheco, va mostrar la seva preocupació per aquest fet i va traslladar al vicepresident econòmic la crítica del sindicat per la renúncia del Govern a abordar en els pressupostos les polítiques fiscals imprescindibles per fer front a les necessitats socials del nostre país i va reclamar un increment dels ingressos per la via fiscal, especialment amb l’IRPF per a salaris superiors a 60.000€ l’any i l’impost de successions.

Entre els números exposats pel vicepresident en la reunió d’ahir destaca la previsió per al 2019; creixement d’un 2,4% del PIB, dèficit públic de -0,1%, deute públic del 32,7%. La regla de la despesa tindrà un increment percentual d’un 2,7% sobre el 2018.

El conjunt del pressupost és de 26.162 milions d’euros, un 6,8% més que el 2018, però sense les partides finalistes i financeres l’augment és d’un 7,8%, uns 1.661 milions d’euros més que al 2018.

La despesa social en les tres grans partides (salut, educació i treball i afers socials) arriben a xifres de 2010, insuficients per fer front a les necessitats d’avui i per revertir les retallades. El volum d’aquestes tres partides sobre el total del pressupost és aproximadament del 75%.

El vicepresident va voler destacar algunes dades com les 200 contractacions previstes a l’ICS, 750 als mossos, 200 als bombers i 4.100 professors aproximadament, tenint en compte els compromisos de 2017. Es destinaran 900 milions d’euros per a polítiques d’ocupació sense tenir en compte el recent pla d’ocupació juvenil aprovat pel govern de l’Estat.

Quant a les prioritats urgents que des de CCOO hem reclamat per a l’elaboració dels pressupostos, la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) té consignats 300 milions pel desenvolupament de la tercera fase de la llei, i l’acord pel retorn de les pagues extraordinàries pels treballadors públics hi són consignades. Per la seva part, el Pacte Nacional per a la Indústria (PNI) no té partides suficients per fer complir l’acord nacional.

Davant d’aquest fet preocupant, CCOO, UGT i les patronals, demanaran una reunió al Departament d’Empresa i Coneixement per mirar de revertir aquesta manca de pressupost per al PNI.

CCOO ha valorat positivament la iniciativa de tenir una reunió prèvia per presentar les grans línies pressupostàries, així com l’orientació de recuperar la despesa social. Però encara és insuficient per donar resposta a la situació actual. CCOO demanarà esforços a Catalunya i a l’Estat per millorar els marges d’ingressos i incrementar les despeses. CCOO i UGT treballaran una proposta conjunta d’ambdós sindicats per aquest avantprojecte de pressupostos que està previst que arribi divendres al CTESC.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 18 de desembre de 2018