Butlletí d’Estadístiques Sociolaborals del primer semestre del 2018

Elaborat per l’Àmbit de Sociologia del CERES

Ja tens disponible el Butlletí d’Estadístiques Sociolaborals del primer semestre del 2018

El Butlletí és un document que elabora trimestralment el Centre d’Estudis i Recerca Sindicals de CCOO de Catalunya, amb dades actualitzades fins al juny del 2018.

Aquest recull estadístic reuneix un repertori de dades de caire econòmic, social i laboral, amb l’objectiu de proporcionar un referent còmode i accessible a aquest tipus d’informació, atesa la multiplicitat de fonts a què sovint s’ha de recórrer per tal d’obtenir-les.

Les principals dades d’aquest butlletí són:

Destaca el creixement de la construcció que manté la tendència iniciada el 2016. La indústria també presta un creixement important mantenint la tendència de l’any anterior.

La taxa d’atur de 16 a 64 anys (11,5%) s’ha reduït 1,8 punts en termes interanuals. Aquesta reducció afecta tant als homes com a les dones. Tot i així les dones continuen presentant una taxa d’atur superior en un punt a la dels homes.

L’atur de llarga durada es redueix en termes interanuals, però encara prop d’un 50% de la població aturada fa més d’un any que està desocupada.

Les dades presenten una millora quantitativa de l’ocupació i de l’atur, però no tant de la qualitat de l’ocupació. Es redueix lleugerament el treball a temps parcial, especialment en el cas de les dones, però es manté la temporalitat.

Durant els primers 5 mesos de l’any es produeix un important increment de participants en vagues i de jornades no treballades per aquest motiu.

El primer semestre del 2018 s’observen increments salarials pactats superiors als del 2017. El còmput anual d’hores pactat en els convenis d’empresa també és superior al de l’any anterior.

Les persones beneficiàries totals de prestacions per desocupació s’han reduït en un 4,3% respecte del mateix període de l’any anterior. Aquesta reducció, però, no es produeix en totes les prestacions. Les persones beneficiàries de la prestació contributiva s’incrementen un 4,6%

Entre els criteris utilitzats per a l’elaboració del Butlletí, es dona prioritat a la fiabilitat de les fonts (prioritzant les dependents d’organismes oficials), a la comparabilitat de les dades (a tres nivells: Catalunya, Espanya i Unió Europea), i a l’actualitat de cada dada.