CCOO signa els acords de valoració dels llocs de treball de l’Ajuntament d’Alcarràs

Tres anys de negociacions

Després de gairebé tres anys de negociacions l’Ajuntament d’Alcarràs signa la relació de llocs de treball. Amb aquesta relació, obligatòria per llei, es classifiquen tots els llocs de l’organització i es posa ordre i s’estableix una equitat salarial entre ells.

El procés s’inicia amb la contractació per part de la Corporació d’una empresa consultora especialitzada en la valoració de llocs de treball a l’Administració local, la qual ha efectuat els treballs previs d’organigrama i les fitxes descriptives de funcions de cada lloc de treball segons les necessitats del municipi.

Posteriorment i de forma negociada, a la Comissió de Valoració, formada per representants de l’ajuntament i la consultora, representants dels treballadors, CCOO i UGT, així com els assessors externs d’ambdues parts, es realitzen les puntuacions dels llocs de treball segons el manual de la Diputació de Barcelona, tal com s’acorda amb les seccions sindicals abans esmentades. Tot això d’una manera transparent i consensuada pels sindicats abans esmentats i totes les parts implicades.

Una vegada finalitzats els treballs de puntuació, CCOO i UGT van signar l’acta de puntuació de tots els llocs de treball de l’Ajuntament d’Alcarràs. Però aquí no acabava tot, llavors tocava el següent pas: negociar la correspondència entre la puntuació i les retribucions.

Després de realitzar diferents propostes econòmiques entre les parts, i fruit del resultat objectiu d’aquesta valoració dels llocs de treball, s’arriba a l’acord que CCOO acaba signant en solitari. UGT es desmarca i no el signa al·legant que no s’ha negociat convenientment. Sorprèn aquesta postura, tenint en compte que han estat gairebé tres anys des de l’inici de les negociacions i sempre hi han tingut cabuda totes les propostes, a més del perjudici que comporta per als treballadors i treballadores de la Corporació Municipal seguir mantenint uns salaris infravalorats econòmicament.

Amb aquesta valoració dels llocs de treball, objectiva i transparent, es redueix la bretxa salarial a l’ajuntament, 56 treballadors i treballadores incrementen el sou, que s’adequa al que realment els corresponia, es detecta i s’aborda la temporalitat de la plantilla, negociant la funcionarització d’alguns llocs de treball, i el salari mínim passa de 13.000 € a 15.000 € anuals.

La notícia apareguda a Lleida Diari el passat 16 d’octubre, sobre la denúncia d’UGT d’una “sospitosa” pujada de sou excessiva de la directora de l’escola bressol, com a conseqüència de la valoració de llocs de treball, no només és falsa, sinó que atenta contra l’honor de la Corporació, de la treballadora i de les persones que de bona fe treballen per millorar les condicions de tots els empleats i empleades municipals. Precisament, la directora no és de les que ha tingut un increment més alt.

No es pot fer tanta demagògia sobre aquest aspecte i menys quan el col·lectiu de mestres de l’escola bressol són les empleades que, per la categoria professional que se’ls exigeix, pitjor salari tenien d’origen. En termes d’equitat, estem parlant de la discriminació salarial que pateix aquest col·lectiu per raó de sexe, i no passa només a Alcarràs, sinó també a la resta d’escoles bressol municipals de Catalunya.

El que és sospitós és que la UGT hagi estat d’acord durant tot el procés fins que han sortit els salaris d’origen i s’han establert els que correspondrien, segons l’estudi retributiu resultant de la valoració objectiva dels llocs de treball.

No serà que abans s’assignaven els salaris en funció d’altres circumstàncies que no tenien res a veure amb les funcions que havien de realitzar? Com pot un sindicat estar en contra de la millora i l’estabilització dels empleats i empleades de qualsevol empresa?

Barcelona, 17 d’octubre de 2018