CCOO exigeix aplicar d’una vegada polítiques de mobilitat més sostenible i segura a Badalona

Davant els forts dèficits que presenta la ciutat

Aquest dies s’acaba de celebrar la Setmana Europea de la Mobilitat (SEM), tot i que encara s’organitzen activitats relacionades amb aquesta fita donada la importància d’aquest tema.

Malauradament, es pot afirmar que la SEM a Badalona ha fet un pas enrere aquest any respecte als exercicis anteriors. El Consell de Mobilitat, pràcticament congelat durant etapes anteriors, havia començat a treballar, impulsant el debat sobre el model de mobilitat de la ciutat i participant activament en el disseny de les activitats dins la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura, ara coneguda com a SEM. A mode d’exemple, l’any 2017 CCOO va organitzar una jornada sobre el model de mobilitat a Badalona, amb la col·laboració de l’ajuntament, i una acció de reivindicació de l’ampliació del tramvia fins l’estació de Rodalies.

Aquest any no ha existit una veritable participació del Consell de la Mobilitat en les accions organitzades pel consistori badaloní. Cal reconèixer, certament, que els canvis a l’equip de govern han significat una dificultat addicional, però mai pot servir d’excusa per limitar la feina i la capacitat dels àmbits de participació institucional.

Segons el punt de vista de CCOO, des de fa molts mandats municipals, Badalona s’ha caracteritzat per mostrar força mancances a l’hora de modernitzar el seu model de mobilitat, com sí han començat a fer ciutats del mateix entorn metropolità. Els diferents governs locals han mantingut aquesta tendència, en menor o major grau.

En el seu dia, Badalona va ser pionera en l’aprovació d’un pla de desplaçament dels treballadors i treballadores del consistori, en compliment de la normativa sobre qualitat ambiental (molts municipis no ho han fet, a hores d’ara). Però aquell pla de l’any 2010, que contenia mesures interessants (com instaurar la figura del gestor de la mobilitat o compensar els desplaçaments amb bicicleta, el que ara fan algunes empreses privades), no va tenir una aplicació efectiva.

Governs posteriors no es van conformar amb deixar sense efecte àmbits de participació com el Consell de la Mobilitat o el Fòrum de Medi Ambient, sinó que van elaborar un Pla de mobilitat urbana (l’any 2014) mentre s’anunciava, alhora, que no es donaven les condicions per aplicar-ho. De fet, va ser presentat dos anys més tard, amb nous responsables de la gestió municipal.

A partir d’aquell moment, es van reactivar els debats del Consell de la Mobilitat, amb una certa voluntat de recuperar el temps perdut. Però del seu balanç es pot dir que tan sols han quedat anuncis i bons desitjos, per la qual cosa Badalona roman pràcticament amb els mateixos problemes.

A partir d’aquesta situació, i amb l’objectiu de col·laborar amb els responsables de la mobilitat d’aquesta ciutat per avançar cap a un model més amable, just i sostenible, que millori la qualitat de vida de les persones i redueixi impactes ambientals, des de CCOO recordem un seguit de propostes. Es tracta d’actuacions que hem defensat en el si del Consell de la Mobilitat o a les seves comissions de treball, i que hem arribat a reivindicar a accions organitzades pel nostre sindicat:
+ Perllongament de la xarxa de transport públic d’alta capacitat:
-Connexió de Badalona i Santa Coloma a partir de la L1 del metro.
-Nou tram de tramvia fins a l’estació de Rodalies.
+ Impulsar la convocatòria de la Taula de la Mobilitat de l’Hospital Germans Tries i Pujol (Can Ruti), que només es va reunir una vegada (el dia de la seva constitució):
-Encara es prenen mesures que van en contra del que seria raonable, en lloc d’aprovar i desenvolupar un pla de mobilitat integral, objectiu de la taula.
-Cal una intervenció urgent als accessos viaris de Can Ruti. Existeix un acord i un pressupost per a l’adequació de la carretera del Canyet, amb vials per a ciclistes i vianants, però el projecte no s’ha presentat ni debatut al Consell de Mobilitat.
+ Garantir les connexions de carril bici amb visió metropolitana:
-Badalona té un fort dèficit en carrils bici, el que dificulta l’ús d’aquest mitjà que està creixent a altres ciutats. Un exemple és l’arranjament de l’avinguda d’Eduard Maristany, que facilitaria els desplaçaments fins a Sant Adrià i Barcelona.
-Cal fer un debat seriós sobre la pacificació del Passeig Marítim, per tal de permetre la convivència entre vianants i ciclistes, ja que es tracta d’un veritable corredor entre el Maresme i el Barcelonès.
-Hi ha projectes de millorar de la connexió ciclista amb altres municipis que compten amb subvencions de l’àrea metropolitana de Barcelona que estan en perill si el consistori no les aprofita en benefici de la ciutat.
+ Recuperar el debat sobre la pacificació de l’autopista des de Montgat, reduint aquesta veritable ferida urbana i social de Badalona.
+ Revisar i fer una aplicació efectiva del pla de desplaçaments dels treballadors i treballadores de l’ajuntament, que és una obligació legal.

CCOO exigeix impulsar els treballs en relació amb la mobilitat de Badalona, superant la inacció de governs anteriors, a partir de l’activació d’àmbits de participació social com el Consell de la Mobilitat o la Taula de Mobilitat de Can Ruti. Per tot això cal voluntat política, col·laboració d’altres administracions públiques i compromís de les associacions. El nostre, ja hi és.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 2 d’octubre de 2018