CCOO de Catalunya s’adhereix a la iniciativa “Som una Europa acollidora, deixeu-nos acollir!”

Aquesta iniciativa pretén recollir un milió de signatures aquesta tardor en favor d’un canvi en les politiques migratòries europees

Des de començaments d’enguany, el Migration Policy Group –una entitat que fa anys que treballa per al desenvolupament d’una política migratòria europea- ha impulsat una iniciativa ciutadana europea amb l’objectiu d’implicar la ciutadania europea per modificar l’actual política migratòria de la UE (www.weareawelcomingeurope.eu/es/), “Som una Europa acollidora, deixeu-nos acollir!”.

Els arguments per impulsar aquesta iniciativa són que, especialment des del 2015, els governs dels Estats membres de la UE o tenen dificultats per gestionar les migracions o – directament- no en tenen cap voluntat. El fracàs de l’Agenda de les Migracions de la tardor de 2015 (reubicació i reassentament) o les noves i estrafolàries propostes sorgides del Consell del 28 de juny (plataformes de desembarcament, camps d’internament) en són una prova palesa. En la mateixa línea van les recents declaracions del president de la Comissió Europea, Jean-Claude Juncker, en la seva conferència sobre l’estat de la Unió Europea, que posen de manifest que, en matèria d’asil, la Comissió ha renunciat a la configuració de l’imprescindible Sistema Comú Europeu d’Asil, que garanteixi els drets de les persones que busquen protecció en els països de la UE, d’acord amb la legalitat internacional.

Mitjançant aquesta iniciativa ciutadana es pretén sol·licitar a la Comissió:
1.- Donar suport a la ciutadania europea que desitja acollir persones en risc. A tota la UE hi ha ciutadans i ciutadanes que volen acollir refugiats i refugiades per oferir-los una llar segura i una nova vida. La Comissió ha de donar suport directe als grups locals que ajuden els refugiats i refugiades perquè puguin disposar de visats nacionals expedits per les seves autoritats.
2.- Aturar la criminalització de la solidaritat a la UE. No permetre que es persegueixi ni es multi ni es condemni ningú per oferir refugi o ajuda humanitària. La idea és que la Comissió impedeixi que els governs penalitzin les persones voluntàries, com en el cas d’Hongria.
3.- Ajudar les víctimes de l’explotació i garantir-los l’accés a la Justícia. Tota persona té dret a la Justícia i la Comissió ha de garantir els procediments i les normes eficaces per defensar les víctimes de l’explotació laboral i la delinqüència organitzada a Europa (tràfic de persones) i a totes las víctimes de violacions de drets humans independentment del seu origen nacional, si són dins de la UE.

En aquest sentit, des de CCOO de Catalunya ens volem sumar a aquesta iniciativa -que es basa en els drets de petició i audiència previstos en els Tractats de la UE-, com així ho ha fet la Confederació Sindical de CCOO de Comissions Obreres d’Espanya i la Confederació Europea de Sindicats (CES). Des del sindicat animem a la nostra afiliació, i a tota la societat en general, a sumar-se, a títol individual, a aquesta iniciativa i garantir que s’assoleixi l’objectiu d’aconseguir un milió de signatures arreu de la UE aquesta tardor.

Per a més informació, consulteu la següent adreça: www.weareawelcomingeurope.eu/es/.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 25 de setembre de 2018