CCOO denuncia el col·lapse a les oficines de DNI i passaport de Barcelona i Girona

26 dependències saturades

CCOO denuncia que més d’un centenar d’unitats de documentació d’espanyols es troba en situació de col·lapse. A Catalunya, són 26 les dependències saturades, concentrades a les províncies de Barcelona i Girona.

És impossible obtenir cita prèvia fins a mitjan setembre. Aquesta és la situació que es repeteix cada estiu quan s’intenta sol·licitar l’expedició del DNI o el passaport, ja sigui per aprofitar les vacances o per deixar per a última hora els preparatius d’un viatge.

A tall d’exemple, a la comissaria de Badalona no hi ha cita fins al 10 de setembre, a l’Hospitalet de Llobregat, fins al 28 de setembre, i a Vic, fins al 2 d’octubre.

Fernando García, secretari general de la Secció Sindical Estatal de la Federación de Servicios a la Ciudadanía (FSC) de CCOO al Ministeri de l’Interior, assenyala que “és una situació cíclica i per tant previsible, que es repeteix cada any en coincidir el descans del personal amb un increment de la demanda durant el període d’estiu”. Les dades que facilita el sindicat “i que són públiques i comprovables a la pàgina web oficial”, mostren el col·lapse de províncies com Barcelona, on 21 oficines no disposen de cita prèvia en tot el mes d’agost.

“Fa anys que denunciem la situació de col·lapse provocada per la destrucció d’ocupació pública”, insisteix García. “A la Direcció General de la Policia una de cada quatre places està vacant. Per més que es milloren els mitjans tècnics, quan es produeixen les absències per vacances d’un o dos empleats públics a l’oficina, tornen els problemes estructurals de greu dèficit de personal”.

La llista d’unitats col·lapsades no es limita a les àrees de major afluència a l’estiu. Galícia presenta dotze oficines saturades, la Comunitat de Madrid unes altres deu, i la situació es reprodueix al País Basc -sis-, Castella i Lleó -cinc-, Extremadura i Múrcia -quatre-, Astúries -dues-, Navarra, la Rioja o Toledo.

CCOO, primer sindicat a les administracions públiques, considera imprescindible impulsar la millora dels sistemes informàtics. “És urgent instal·lar nous lectors de petjada biomètrica i noves impressores, que permeten escurçar significativament els temps d’expedició. També seria necessari instal·lar terminals per al pagament amb targeta de crèdit, eliminant el pagament en metàl·lic i els problemes i retards que comporta”, manté García.

Ara bé, per a CCOO la solució principal passa per ampliar el personal de les plantilles. “Les unitats necessiten més empleats públics. Els qui actualment presten servei fa tres anys que suporten una ingent càrrega de treball, la pressió dels comandaments policials i l’empipament, lògic en alguns casos, de la ciutadania”, denuncia García. I insisteix: “les hores extraordinàries o manar personal policial a DNI són pegats. És el moment de reconèixer aquest esforç i dotar adequadament aquest servei públic essencial”.

Barcelona, 1 d’agost de 2018