La Federació d’Educació de CCOO denuncia que el Departament d’Ensenyament nega els recursos per impulsar la formació professional (FP) el curs 2018-2019

Davant la política de retallades

El Departament d’Ensenyament inicia el nou mandat sense incloure cap de les aportacions fetes per CCOO a la Resolució per la qual es fixen els criteris generals i el procediment per a la confecció de plantilles i als documents per a l’organització i gestió dels centres del curs 2018-2019.

La Federació d’Educació del sindicat va presentar en les darreres meses sectorials propostes relacionades amb la millora de l’organització, dels recursos i de les condicions laborals del personal de formació professional (FP) i d’ensenyaments de règim especial (ERE). La finalitat d’aquestes propostes era revertir les retallades patides des de fa anys i garantir els recursos adients per desenvolupar la varietat de projectes de la carta de serveis que ofereixen els centres d’FP i ERE.

Entre les propostes de CCOO per al proper curs destaquem:
– Dotacions de plantilla i càrrecs de coordinació en proporció a la mida i projectes dels centres educatius.
– Garantir l’assignació de les hores de seguiment per la tutoria de pràctiques a les empreses.
– Desplegament normatiu dels ensenyaments superiors artístics i de l’Institut Superior de les Arts previst per la LEC el 2010.
– Dotacions de càrrecs i coordinacions a les escoles d’art per a projectes específics i singularitats.
– Implantació d’un model d’FP dual únicament amb contracte laboral on es garanteixi la formació a l’empresa i la inserció laboral.
-Rebaixar les actuals ràtios, les més altes de l’Estat (27 alumnes de mitjana), incidint amb la normativa de desdoblaments per raons de qualitat i seguretat.
-R egular la tutoria d’FP amb el grup classe.
– Garantir la coordinació de la orientació acadèmica i professional que es realitza en els centres amb càrrecs i dotacions.
– Servei de reconeixement acadèmic voluntari en horari del personal docent i determinació de l’import de compensació econòmica no dependent de la direcció.

La Conselleria no només manté un context de retallades pel que fa a recursos, sinó que continua amb el tancament de cicles formatius STEM industrials -ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques- (CFGS-cicle formatiu de grau superior sistemes electrònics i automatitzats, CFGM – cicle formatiu de grau mitjà d’instal·lacions de producció de calor…), necessaris per al teixit productiu de zones amb baixa densitat de població. El departament al·lega baixa matriculació continuada, però no ha desplegat una orientació acadèmica i professional coordinada amb el territori, ni una planificació coneguda de l’oferta de cicles formatius. No només tanca cicles industrials, també de serveis com el CFGS de documentació sanitària a Montcada i Reixac, amb alta matricula i inserció laboral, ignorant les mocions de suport aprovades per diferents ajuntaments contra el seu tancament.

Més de 20 centres veuran reduïda l’oferta formativa el proper curs entre supressió de grups i tancaments. Per això des del sindicat denunciem les noves retallades i la manca de compromís i diàleg social del departament i no haver convocat encara la mesa sectorial d’FP demanada per CCOO el passat mes de març.

Barcelona, 22 de juny de 2018