La finalització del Programa d’Activació per a l’Ocupació (PAE) i del Programa de Requalificació Professional (PREPARA) el 30 d’abril, pot deixar sense cobertura a més de 10.000 persones a Catalunya

A Catalunya hi ha prop de 250.000 persones en situació d’atur que rebien algun tipus de prestació, segons dades del mes de febrer de 2018. Respecte del mateix mes de l’any anterior, hi ha hagut una reducció significativa del total de persones perceptores dels programes de renda activa d’inserció (RAI) i del Programa d’Activació per a l’Ocupació (PAE) principalment. El programa PAE i el Programa de Requalificació Professional (PREPARA) finalitzen la seva vigència el 30 d’abril.

Per a CCOO, és molt important que cap persona que està en situació activa per al treball no quedi descoberta i pugui tenir accés bé als programes de polítiques actives, bé a una prestació. Des de l’Administració no tenim encara un compromís ferm de com es farà per donar resposta a la nova situació que es genera a partir del dia 1 de maig.

Les prestacions assistencials són rellevants per a les persones en atur, donat que la precarietat del mercat de treball s’ha generalitzat i són molts els col·lectius que depenen d’aquests tipus de prestacions perquè no tenen cobertura de prestació d’atur, en el marc d’un mercat de treball en el qual la precarització, la parcialitat i la temporalitat són trets característics, tot al contrari del que hauria de ser un mercat de treball de qualitat.

CCOO reclama, en la Mesa del Diàleg Social, que l’aplicació de la renta complementaria de desempleo de la Seguretat Social (RED) en cap cas ha de significar una nova retallada de les prestacions. Considerem que la proposta del Govern de l’Estat té un abast limitat i no dona resposta a la reforma necessària de la protecció en situació d’atur.

A Catalunya tenim la renda garantida de ciutadania, que està pensada per donar cobertura a persones que es troben en situació de vulnerabilitat, i caldrà articular la inclusió de les persones a les quals finalitza la prestació, o bé que, segons la situació individual, se les inclogui en els programes de polítiques actives.

CCOO hem fet propostes per revertir les retallades fetes pel Govern l’any 2012 i seguirem lluitant perquè no hi hagi reducció de la cobertura, ni retallada de la despesa respecte de la situació prèvia. La durada de les noves prestacions assistencials, per a cada col·lectiu, haurà de ser igual o superior a l’actual. El requisit de carència de rendes no pot ser excessiu, de forma que expulsi de la protecció a persones desocupades amb rendes familiars extremadament baixes.

Davant aquest escenari, CCOO de Catalunya:
– Considera que cal revertir les retallades del 2012 del PP i que l’actual proposta de reforma de les prestacions de cobertura en situació d’atur no ha de significar una pèrdua de drets de les persones que fins ara en tenien.
– Insta al Govern per tal que es disposin mesures transitòries de garantia de cobertura fins que es posi en marxa el programa RED, de forma que no hi hagi buits de cobertura.
– Reclama al Govern que articuli els mecanismes necessaris per garantir la inclusió en la renda garantida de ciutadania d’aquelles persones a les quals els finalitzi alguns d’aquests programes; o bé que se’ls ofereixi la participació en algun itinerari de polítiques actives.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 27 d’abril de 2018