Familiars i extreballadors de l’antiga AGMA sol·liciten a l’INSS el reconeixement de malaltia professional

Un estudi ha relacionat el càncer de bufeta, que pateixen alguns dels extreballadors, amb la fosa secundària d’alumini

Un grup de familiars i extreballadors de l’antiga fàbrica AGMA han presentat avui a l’INSS una sol·licitud de revisió dels expedients de jubilació, pensions d’incapacitat permanent per contingència comuna i pensions de viduïtat, i que passin a ser reconegudes com a contingències professionals. Ho fan acompanyats per CCOO i la Plataforma Cívica per la Salut i el Medi Ambient, que els han acompanyat en tot aquest procés. Aquest grup d’extreballadors estan afectats per càncer de bufeta, com a conseqüència de l’exposició a metalls en el desenvolupament de la seva feina.

L’empresa AGMA, que va tancar les seves instal·lacions el setembre de 1992, estava ubicada a Santa Margarida i els Monjos i es dedicava a la fosa secundària d’alumini. Després d’haver tancat, diversos treballadors de l’empresa es van veure afectats per diferents tipus de càncer.

La Plataforma Cívica per la Salut i el Medi Ambient es va implicar des de l’inici en la reparació dels danys a la salut i al medi ambient causats pels residus d’AGMA i va contactar amb CCOO per iniciar el procés per analitzar i determinar l’origen de la malaltia d’aquests treballadors. Així es va iniciar un procés d’entrevistes amb l’Institut Català d’Oncologia i, mitjançant el Centre d’Investigacions en Salut Laboral, es va signar un protocol amb la Universitat Pompeu Fabra (UPF) per dur a terme un estudi que determinés la relació del càncer de bufeta amb la fosa secundària d’alumini.

Els resultats de l’estudi relacionen l’exposició a la fosa secundària d’alumini amb el càncer de bufeta, per això, amb l’assessorament del Gabinet Jurídic de CCOO, s’ha iniciat el procediment per sol·licitar a l’INSS el canvi de contingències i que es revisin, en conseqüència, els expedients de jubilació, pensions d’incapacitat i pensions de viduïtat dels extreballadors i familiars afectats.