CCOO reitera i denuncia un cop més que l’origen del col·lapse a les urgències són les retallades en salut

Efectes de l’arribada de la grip

Un any més, veiem com, amb l’arribada de la grip, els professionals de la salut i els usuaris estan patint l’efecte del col·lapse als serveis d’urgències, tant dels hospitals com dels centres d’atenció primària.

A títol d’exemple, es donen casos en què es truca per demanar hora al metge de capçalera i es programa la visita a 25 dies vista. Evidentment, això fa que l’usuari acudeixi als serveis d’urgències. I d’aquí que hi hagi pacients en els passadissos, amb més de 4 dies en espera d’un llit, a llocs com l’Hospital de la Vall d’Hebron de Barcelona.

Es tracta d’una situació generalitzada i cíclica,  que, any rere any, a la temporada de grip, s’agreuja, però aquesta no és la causa principal. Des de CCOO considerem que l’origen es troba en la no-reversió de les retallades en salut que patim des de l’any 2012, amb molts menys professionals que hi treballen, llits tancats i pitjors condicions laborals, tant al sector públic com al sector privat.

A més, el nou Pla nacional d’urgències de Catalunya (PLANUC), que el Departament de Salut va llançar l’any passat, no està donant bons resultats a causa de la manca de pressupost.

Tot plegat fa que la situació dels nostres hospitals i centres d’atenció primària de tot Catalunya esdevingui insostenible, i s’han viscut i es viuen, a dia d’avui, moments d’extrema angoixa per part dels professionals de la salut, ja que no poden donar un servei no només amb la qualitat que caldria, sinó fins i tot amb la dignitat que tot usuari es mereix.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 4 de gener de 2018