CCOO de Catalunya reclama la ratificació del Conveni 189 de l’OIT sobre el treball digne de les treballadores de la llar

Amb motiu de la Celebració del Dia Internacional de les Persones Migrades (18 de desembre)

Amb motiu de la commemoració del Dia internacional de les Persones Migrades (18 de desembre), des de CCOO de Catalunya volem fer una crida a les forces polítiques a promoure la ratificació del Conveni 189 de l’Organització Internacional del Treball (OIT) sobre el treball digne de les treballadores de la llar. Recordem que l’Estat espanyol encara no l’ha ratificat, encara que dins del marc de la UE sí ho han fet Itàlia, Portugal, Irlanda, Bèlgica i Alemanya.

Una part molt important de les treballadores de la llar són estrangeres i moltes es troben en situació irregular, cosa que agreuja la seva situació i precaritza encara més la seva relació. Segons les dades de l’estudi elaborat pel Centre d’Estudis i Recerca Sindicals (CERES) i el CITE, el 50,7 % de les treballadores de la llar són estrangeres, de les quals el 22,3 % són hondurenyes i el 17,2 % bolivianes, amb el 25,2 % d’irregularitat laboral, quan la total és només d’un 3 %.

A més, la Llei d’estrangeria comporta importants dificultats per accedir a la regularitat i per renovar les autoritzacions. D’altra banda, les reformes legals del 2011 i del 2012 tot i reconèixer el caràcter laboral d’aquesta relació van desaprofitar l’oportunitat d’equiparar aquestes treballadores a la resta de treballadors i treballadores del Règim General de la Seguretat Social. Es mantenen elements discriminatoris com el desistiment voluntari, l’exclusió de la Llei de prevenció de riscos laborals, del FOGASA i molt especialment de l’atur.

És per això que des del sindicat fem una crida a posar sobre la taula del debat polític la situació d’invisibilitat d’aquest sector i a prendre les mesures necessàries per ratificar el Conveni 189 de l’OIT, el que obriria la porta a l’equiparació de drets d’aquestes treballadores a la dels treballadors i treballadores del Règim General de la Seguretat Social.

Al mateix temps, denunciem el biaix de gènere que té la Llei d’estrangeria, que està pensada més per a feines d’homes que no pas per a les dones, i considerem necessari flexibilitzar els requisits i els tràmits d’accés a la regularitat i per a les renovacions de les autoritzacions de treball per adaptar-los a les especificats del sector.

Per últim, creiem necessari cercar models alternatius de contractació i d’oferta de serveis a partir del reforçament de l’Estat del Benestar que permetin la intervenció sindical, la negociació col·lectiva i el control de les condicions laborals del sector.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 18 de desembre de 2017