CCOO demana a les empreses, la Inspecció de Treball i la clientela que respectin les condicions de treball davant les properes campanyes de Nadal i rebaixes en el sector del comerç

Aquest dijous 14 de desembre, CCOO iniciarà una acció reivindicativa davant diverses zones comercials de Catalunya

Davant l’increment de la contractació en el sector del comerç per fer front a l’augment de vendes durant el Nadal i les rebaixes, CCOO fa una crida al consum responsable i a combatre la precarietat de les condicions contractuals i laborals. CCOO exigeix a les empreses i a la Inspecció del Treball que garanteixin les condicions de treball i el dret a la conciliació personal i laboral de les plantilles del sector. Alhora CCOO fa una crida a la ciutadania per un consum responsable dintre dels horaris comercials perquè les persones treballadores puguin conciliar.

De les dades estadístiques d’ocupació a Catalunya del sector del comerç segons l’EPA, tancades el 3r trimestre del 2017, es desprèn que:

– El sector del Comerç a Catalunya compta amb 119.030 empreses, majoritàriament petits comerços de menys de 9 treballadors (92%).

– El sector del comerç compta amb una ocupació del 15% del total a Catalunya. El sector dóna ocupació a 444.335 persones a Catalunya, de les quals 380.508 estan assalariades. Del total de persones treballadores el 65% són dones. D’aquestes persones assalariades, el 21% correspon a contractes temporals i el 15% són a temps parcial.

– Per aquestes dates s’arriba a un increment entre el 25% i el 30% de contractes temporals, en la seva majoria per a 15 o 20 hores setmanals.

D’aquestes dades estadístiques CCOO treu les següents conclusions:

– Estem davant una realitat laboral de molta rotació de personal i precarietat laboral. La majoria de contractes són de menys d’1 mes i molts a temps parcial, afectant majoritàriament a dones.

– Estem davant una majoria de persones treballadores que no tenen representació sindical, doncs són establiments de menys de 9 treballadores, i la llei no contempla aquest dret per aquets tipus de centres de treball.

– Ens trobem sovint amb frau en la contractació fruit de la precarietat clonificada del mercat laboral: els contractes no corresponen a les categories professionals, la jornada no s’ajusta a la marcada en el contracte, la disponibilitat horària és discrecional de l’empresari.

En aquests mesos en què s’intensifica la contractació temporal per l’augment del consum, CCOO fa una crida:

1.       A les empreses perquè respectin les condicions laborals, fixades en el conveni col·lectiu, de totes les persones contractades i apliquin les mesures necessàries de prevenció de riscos laborals.

2.       CCOO ha demanat a les empreses que després de vint-i-quatre dies d’obertura continuada dels establiments comercials, el darrer diumenge que es pot obrir, el 24 de desembre es tanqui a les 18 hores.

3.       A la Inspecció de Treball que garanteixi el compliment normatiu de les condicions laborals i lluiti contra el frau en la contractació.

4.       A tota la ciutadania que tingui responsabilitat en el consum i els hàbits de compra. Concretament que respecti l’horari de tancament al públic a tot el comerç de les 21 hores, entrant amb temps suficient i no a darrera hora, per tal de poder ser atesos en les millors condicions i alhora facilitar el dret a la conciliació de les persones treballadores.

5.       A totes les treballadores i treballadors els recordem que tenen les condicions laborals fixades a partir dels convenis col·lectius, tinguin o no representació laboral. CCOO estem a disposició de totes elles.

En les properes setmanes és quan es fan MÉS VISIBLES QUE MAI aquestes realitats. Per això, CCOO realitzarà el proper dijous 14 de desembre de 12 a 13 hores una acció reivindicativa davant les següents zones comercials:

Barcelona, Avinguda del Portal de l’Àngel

Salt (Girona), Centre comercial Espai Gironès

Lleida, Carrer Major i Carrer Sant Antoni. Eix comercial.

Feu clic per veure el full informatiu ‘Gràcies per comprar abans de les 21 hores (en català i castellà).

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 12 de desembre de 2017