Prop d’un centener de persones han participat a la 8a Jornada “L’acolliment lingüístic: reptes actuals”

El 17 de novembre a Salt

Ester Franquesa, directora general de Política Lingüística, i Jordi Viñas, alcalde de Salt, han obert la 8a Jornada “L’acolliment lingüístic: reptes actuals”, que ha tingut lloc a la Factoria Cultural Coma Cros. Ambdós han ressaltat que Catalunya, tot i ser receptora d’immigració des de fa segles, i per tant, molt diversa, té la finalitat d’esdevenir una societat única i cohesionada, i que només usant una llengua, és a dir parlant-la, és com aquesta es pot aprendre.

Seguidament s’ha dut a terme una taula rodona, moderada pel periodista Carles Solà, per tractar l’acolliment lingüístic a Catalunya des de la perspectiva de les comunitats acollides, on s’ha generat un debat ric i interessant de diversos aspectes, com ara el paper que fan les associacions en aquest procés, si han patit cap tipus de discriminació lingüística, quines portes el ha obert saber català, si les institucions i la societat fan una bona acollida i l’experiència personal que cadascú té amb la llengua catalana, entre d’altres.

La segona part de la jornada s’ha destinat a presentar cinc bones pràctiques relacionades amb l’acolliment lingüístic i, al final, Xavier Besalú, de la UdG, com a relator ha elaborat les conclusions dels aspectes més rellevants tractats al llarg de tot al matí.

L’edició d’enguany s’ha celebrat a Salt en un gest d’acostament a una localitat amb un índex elevat de persones nascudes a l’estranger i amb una llarga trajectòria d’actuació i coordinació d’institucions i entitats a l’entorn de l’acollida lingüística. Hi han participat un centenar de professionals i voluntaris que treballen amb persones immigrades, dels centres del Consorci per a la Normalització Lingüística, centres de formació d’adults, aules d’acollida, Administració local, entitats i universitats.

Aquestes jornades són una activitat formativa i d’intercanvi entre professionals i voluntaris que treballen amb persones immigrades molt consolidada a les comarques gironines. Són organitzades pel Grup d’Immigració de la Comissió per la Llengua de les Comarques Gironines, de la qual el Servei Lingüístic de CCOO de les Comarques Gironines formem part.