CCOO demana flexibilitat a l’hora d’aplicar l’ordenança que regula les terrasses de Barcelona

Respecte per les condicions laborals dels treballadors i treballadores de bars i restaurants

Des de CCOO constatem a Barcelona l’existència d’un conflicte respecte a la normativa que regula l’existència de les terrasses de bars, restaurants, locals de degustació i altres a la ciutat. Una ordenança notablement maldestra aprovada per l’anterior govern municipal, que va ser aplicada d’una manera excessivament administrativista per l’actual consistori i que va aixecar fortes crítiques per part de la patronal, en veure dràsticament reduït el nombre de taules a molts sectors de la ciutat.

CCOO considera que l’activitat de les terrasses als carrers de la ciutat és un fet indiscutible, àmpliament consolidat, que cal que sigui regulat des d’una perspectiva racional que permeti garantir els drets i els interessos de totes les parts afectades. Prop de 5.000 llicències de restauració a Barcelona tenen permís d’ús de terrassa.

Considerem l’activitat de les terrasses positiva per a la ciutat, és expressió pròpia d’un clima mediterrani que convida a la vida a l’aire lliure, que genera milers de llocs de treball al sector de la restauració i l’hostaleria, i que és compatible amb un model de ciutat complexa, oberta i basada en la coexistència d’usos diversos al territori urbà.

CCOO, conjuntament amb UGT i amb la patronal del Gremi de Restauració de Barcelona, va presentar el mes de març del 2016 unes al·legacions al projecte de modificació de l’ordenança municipal que regula l’ús de les terrasses.

Reclamàvem, bàsicament, participació directa en el procés de revisió de l’ordenança, amb la voluntat d’assolir un acord global que posés fi al conflicte de manera consensuada. Volem deixar clar que els sindicats, representants dels treballadors que desenvolupen la seva activitat en oficis com cambrers, cuiners i altres, som part directament interessada en la resolució d’aquest conflicte. Pensem que també els representants dels veïns han de participar en aquest marc d’acord que reclamem.

Des de CCOO pensem que les línies d’acord han de tenir en compte, necessàriament, els següents paràmetres bàsics:
1. Barcelona és una ciutat diversa, tant per les zones de concentració de persones, turistes i també ciutadanes i ciutadans locals, com per la morfologia urbana, per les característiques peculiars de la personalitat pròpia de cada barri. Això aconsellaria una ordenació que donés la màxima responsabilitat als districtes a l’hora d’adequar llicències a característiques territorials sovint molt diferents.

2. La ciutat ha d’assegurar l’ús lliure i sense impediments de l’espai públic per part de tothom, amb totes les garanties de qualitat, seguretat, accessibilitat i preservació de la salut pública. L’ordenació ha de preveure l’accés a l’espai públic per a persones amb discapacitat, el descans dels veïns, amb les necessàries limitacions de sorolls excessius, la garantia d’un medi ambient saludable, i també les mesures de seguretat en el treball, quant a l’accidentalitat dels cambrers, les sobrecàrregues de treball, etc.

3. L’existència a la ciutat de locals emblemàtics, situats en edificis antics, de difícil intervenció arquitectònica o funcional, aconsella paràmetres de flexibilitat per assegurar que la normativa no acabi sent responsable de la pèrdua d’establiments de valor històric o sentimental, vinculats a les tradicions històriques i sociològiques que defineixen alguns dels valors compartits de la ciutat.

4. Cal tenir molt present, en la nova ordenació, l’existència de projectes normatius prou avançats respecte a la reforma horària, que poden indicar una projecció de nous horaris a mitjà termini, i així donarien suport a determinades aplicacions de temps d’obertura de terrasses i locals.

5. Les terrasses han de tenir persones que les serveixin, que atenguin els clients i que garanteixin l’ús adequat de les instal·lacions. I aquestes persones han de treballar amb les condicions de seguretat, contractació i protecció a tots els nivells necessàries per desenvolupar les seves funcions. La nova normativa ha de preveure aquestes qüestions, respecte al risc d’atropellament, la contaminació ambiental, les situacions de fort estrès, etc.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 31 de juliol de 2017