CCOO de Catalunya reclama més diàleg i més inversions en les polítiques d’ocupació

Cal revertir l’actual precarització del mercat de treball i afavorir la creació neta d’ocupació

Davant l’anunci fet ahir per part de la consellera de Treball, Afers Socials i Famílies, Dolors Bassa, de destinar per al 2017 una dotació de 870 milions d’euros a polítiques d’ocupació i suport al treball, CCOO de Catalunya considera que aquesta xifra representa una inversió en ciutadania molt insuficient tenint en compte l’elevada taxa d’atur encara existent al nostre país (15,3%).

L’assignació de 870 milions d’euros suposa només el 2,2% del total del pressupost, en un any en què hi ha una important previsió d’increment dels ingressos públics, com a conseqüència de la millora de l’economia i, per tant, de la recaptació fiscal.

CCOO de Catalunya considera que l’anunci per part del Govern de prioritzar la igualtat d’oportunitats, l’equitat i de reduir les desigualtats ha d’anar acompanyat dels recursos pressupostaris que facin possible aquesta lluita contra la desigualtat i l’atur. Des de CCOO de Catalunya insistim a recordar que les rendes del treball, com a rendes primàries, són la primera causa de la desigualtat en el nostre país i, per tant, calen polítiques públiques que assegurin el dret del treball a la nostra ciutadania.

Reclamem més diàleg per incrementar l’ocupació de qualitat, amb estabilitat i condicions salarials i de treball dignes, no basada en les bonificacions a les empreses.

Pel que fa a les polítiques actives d’ocupació que es gestionen des del Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), aquest dijous s’ha aprovat el Pla de desenvolupament de polítiques d’ocupació (PDPO) 2017-2018, que ha estat treballat de forma consensuada amb les organitzacions que formem part del Consell de Direcció, òrgan consultiu i de participació. Hem impulsat en la fase prèvia propostes de millora dels col·lectius en atur de llarga durada; en situació de vulnerabilitat; la perspectiva de gènere; els col·lectius perceptors de la renda garantida de ciutadania; les accions formatives del Pacte nacional per la indústria i el desplegament de la concertació territorial, entre d’altres.

Hem valorat les millores incorporades, a proposta nostra i de la resta d’organitzacions, de forma positiva, però garantint el seguiment i avaluació dels serveis i programes, i també de l’impacte en la inserció laboral de les persones.

CCOO de Catalunya hem reclamant a la direcció del SOC i a la consellera Bassa que es faci una aposta ferma per disposar de serveis estables i continuats al llarg de tot l’any que facilitin l’accés de les persones en atur, així com els recursos humans i tècnics necessaris per dur-ho a terme en les millors condicions i qualitat.

També hem reclamat que per als serveis comuns, per a les persones i les empreses, que es posaran en marxa en aquests dos anys, es treballi, tant des del SOC com des del Departament de Treball, Benestar Social i Famílies, per integrar-los amb els del Departament d’Ensenyament, a fi de complir amb les obligacions que emanen de les lleis catalanes de 2015, la del sistema d’ocupació i la del sistema de formació i qualificacions professionals. Per a CCOO, la manca de propostes reals d’integració des del Govern impedeix l’optimització de recursos i dificulten l’accés a les persones i les empreses.

El PDPO és una eina per desenvolupar la carta de serveis i programes; cal que aquesta eina sigui útil per incidir en la reducció de l’atur, però és insuficient si no va acompanyada d’un conjunt de polítiques d’ocupació, basades en el diàleg social i consensuades.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 26 de maig de 2017