CCOO s’absté en el posicionament de les bases per a l’estratègia d’ocupació juvenil i el desenvolupament de la Garantia Juvenil a Catalunya

El pla no conté cap estratègia per a la desprecarització del mercat de treball

Comissions Obreres i Acció Jove – Joves de CCOO ens hem mostrat favorables des de l’inici a la necessitat de desenvolupar la Garantia Juvenil (GJ), programa europeu del qual compartim la seva filosofia, en línia amb la que va impulsar la Confederació Europea de Sindicats.

Valorem positivament l’esforç de l’administració catalana competent per arribar a un acord col·legiat, dialogat i acceptat per totes les parts; el compromís verbal per part de l’Administració sobre introduir programes innovadors a la GJ a partir del 2015; la introducció de criteris per tal de garantir ocupacions i formacions de qualitat en alguns dels programes proposats per l’Administració; el tractament de joves NOEF (no ocupats que no es troben en processos d’educació o formació) defugint així el tractament de NINI present en el document estatal; la creació de mecanismes,indicadors per a l’avaluació i el seguiment de la GJ a Catalunya, i el manteniment viu de la taula de seguiment amb els diferents agents socials.

Compartim la necessitat d’aprovar unes bases prèvies al pla de mesures per desenvolupar. Malgrat tot, la Garantia Juvenil neix terriblement encotillada a causa del disseny estatal.

No entenem i no compartim la limitació a menors de 25 anys. CCOO considerem que hauria de ser un programa dirigit a menors de 30 anys. La GJ neix amb un finançament totalment insuficient per fer front al volum d’atur juvenil que patim a Catalunya.

Rebutgem que els joves i les joves que vulguin formar-ne part hagin d’inscriure’s a un programa operatiu específic. Creiem que la GJ hauria de ser d’aplicació universal i, per tant, hauria d’afectar de forma immediata totes les persones joves que es trobin en situació d’atur, i, de forma incentivada, totes les persones joves que no tenen cap tipus de prestació (ni d’atur ni altres), que són la majoria, per tal d’incentivar també la seva inscripció al Servei d’Ocupació de Catalunya com a demandants d’ocupació i en recerca activa de feina. Condicionar l’accés a la GJ a la inscripció prèvia, de ben segur impossibilitarà moltes persones, les quals, per diversos motius, no podran beneficiar-se d’un dret garantit en l’àmbit europeu.

CCOO de Catalunya estem en contra de l’ús abusiu de les pràctiques no laborals. Considerem que la Garantia Juvenil s’ha d’adaptar als diferents perfils de qualificació, entenent que molts d’ells no necessiten cap tipus de pràctica, beca, ni formació addicional. El que necessiten són oportunitats que els permetin començar o continuar en el món del treball, amb una feina digna.

Rebutgem que les mesures per a l’estímul a la contractació tornin a raure en les velles, usades i inútils polítiques d’estalvis a la cotització, els incentius i les bonificacions defugint, a més, la responsabilitat de l’Administració sobre la creació neta d’ocupació.

I, per últim, no entenem una GJ sense cap tipus de mesura prevista per la desprecarització del mercat de treball. La mateixa Comissió Europea parla de la necessitat de garantir feines DE QUALITAT. Per tal de garantir aquest element calen mesures concretes per fer efectiva una millora en les noves contractacions així com canvis en les ja existents. La temporalitat, els baixos salaris, la rotació excessiva i la no-contractació s’han convertit en la realitat laboral per a la majoria dels joves i les joves a Catalunya, i des de Comissions Obreres creiem que la GJ tenia el deure de fer-hi front.

Considerant el que exposat anteriorment, avui Comissions Obreres ha votat abstenció en la votació en el marc del Consell de Direcció del SOC. Ens hi abstenim confiant que els element positius que hem observat a la Taula de Diàleg amb l’Administració catalana es transformin en mesures concretes, durant el període d’execució des del 2015 fins al 2020, en la direcció d’un pla per fer front a la manca d’ocupació i de qualitat d’aquesta.

Actualment el disseny, com dèiem encotillat i limitant de la GJ, no ens fa possible votar-hi favorablement, però esperem que del futur pla de mesures concretes que caldrà desenvolupar en neixi una autèntica garantia juvenil catalana: útil, innovadora i que incideixi realment en la reducció de la taxa d’atur dels joves i les joves a Catalunya, així com en la desprecarització i millora de la qualitat del treball.

Recordem, a més, que és inútil desenvolupar la Garantia Juvenil sense la rebocació de les darreres reformes laborals que precaritzen el mercat de treball i en faciliten la sortida en comptes d’ajudar la contractació, així com la necessària reversió de les retallades als serveis públics d’ocupació per tal que puguin fer front al correcte desenvolupament de la garantia.