CCOO denuncia que la ‘Garantia’ Juvenil espanyola neix torta i amb uns recursos del tot insuficients

No hi haurà ‘Garantia’ Juvenil si no cau la reforma laboral

Acció Jove – Joves de CCOO de Catalunya exigeix novament al Govern espanyol la retirada immediata de la reforma laboral, davant l’aprovació avui del sistema operatiu de la que serà la “Garantia” Juvenil espanyola. CCOO de Catalunya creiem que no pot existir una garantia, ni juvenil ni adulta, fins que aquesta norma no caigui.

La Garantia Juvenil neix com a proposta de la Confederació Europea de Sindicats, com un programa que havia d’impulsar el canvi en la manera de respondre al drama de l’atur juvenil als diferents països de la Unió, però especialment en aquells amb unes xifres més desbocades. La Garantia Juvenil obliga les administracions a donar resposta en forma de feina, formació o pràctiques als i les joves en situació d’atur en un termini màxim de quatre mesos.

Malauradament, com ja ens tenen acostumats, la translació espanyola d’aquest programa pot acabar esdevenint una mesura inútil o en alguns casos perjudicial per a la inserció dels i les joves i per a la qualitat de l’ocupació.

La primera sorpresa és que Espanya deixa fora de la Garantia els majors de 25 anys, fet que des d’Acció Jove – Joves de CCOO no compartim. El Govern espanyol ha reiterat en moltes ocasions la seva voluntat d’utilitzar els diners de la Garantia a seguir bonificant empreses, una mesura que ja s’ha mostrat inútil i absurda pels seus resultats nuls .

La proposta de Garantia Juvenil espanyola dilueix l’esperit inicial del programa i esdevé un marc perfecte per a la generalització de la precarietat i la consolidació de les pràctiques i beques (la majoria no laborals i, per tant, sense sou ni cotitzacions) com a forma normalitzada d’entrar al mercat de treball per a les persones joves.

Com a Acció Jove – Joves de CCOO seguirem treballant i reivindicant el seu esperit inicial i l’establiment de mesures que facilitin la creació de nova ocupació així com una millora en les condicions laborals, tal com estem fent en la taula de treball del Consell de Direcció del SOC, on s’està desenvolupant la Garantia Juvenil catalana.

Barcelona, 4 de juliol de 2014