Acció Jove – Joves de CCOO de Catalunya demana a Angela Merkel la fi de les polítiques d’austeritat i més inversió i decisió política per fer front a l’atur

En la trobada de joves sindicalistes europeus amb la cancellera

Els passats 3 i 4 de febrer, una delegació de 10 joves sindicalistes de 8 països diferents (Espanya, Polònia, Grècia, Lituània, Portugal, Itàlia, França i Bulgària) i un representant de l’ETUC i un altre del sindicat alemany DGB van mantenir una reunió amb la cancellera alemanya Angela Merkel i amb la Ministra de Treball d’aquell país, Andrea Nahles. La reunió es va produir a demanda de la cancellera amb l’objectiu de parlar de la situació als diferents països i de la implementació de la Garantia Juvenil.

Aina Vidal, coordinadora nacional d’Acció Jove – Joves de CCOO de Catalunya, va participar en la trobada i va destacar la devastadora situació que les polítiques d’austeritat impulsades per la cancellera estan produint a Catalunya i Espanya, i la contradicció que representa impulsar programes com la Garantia Juvenil i les retallades derivades de l’austeritat. Mentre existeixin polítiques de contenció, no inversió i/o retallades no serà possible la recuperació econòmica ni la reducció de l’atur juvenil. A més, també va destacar la passivitat i lentitud amb la qual les diferents administracions i governs (local, nacional i a escala europea) estan tractant la resposta a l’atur juvenil.

En relació amb la implementació de la Garantia Juvenil, CCOO va destacar la falta d’interès per part del Govern espanyol i va demanar a la cancellera mecanismes de control per a la seva avaluació i la creació d’ocupació més enllà de períodes de pràctiques o formatius, que és l’única cosa que concreta el pla esmentat.

Aina Vidal va mostrar la seva preocupació pel que fa a la incapacitat manifesta dels diferents governs de crear ocupació de qualitat en comptes d’eterns períodes de pràctiques o feines precàries cada cop més mal pagades.

Angela Merkel es va comprometre a parlar amb els diferents presidents per tal de donar un impuls al diàleg social així com a demanar un pressupost superior per desenvolupar les polítiques d’ocupació. A més, també pressionarà per tal de començar sense més dilació amb l’aplicació de la Garantia Juvenil.

A part d’això, també es va mostrar especialment contrària al fet que les empreses no contractin les persones que estan en pràctiques i per les quals cobren bonificacions. Entenia i defensava que la Garantia Juvenil havia de tenir un compromís per a totes dues parts i, per tant, s’havien de desenvolupar mecanismes per obligar a la contractació en cas de rebre fons europeus.

La cancellera va demanar paciència pel que fa a la reducció de l’atur especialment en els païssos on és més elevat. La ironia és que fa dos anys que sentim a parlar de la Garantia Juvenil, i encara no s’ha implementat ni hi ha els fons suficients per fer-ho, però en un cap de setmana van ser capaços de desencallar el finançament a la banca.

Es va poder parlar també de l’emigració forçosa, que ella anomenava mobilitat. La coordinadora d’Acció jove va destacar la situació de vulnerabilitat en la qual s’estan trobant molts joves emigrants d’Espanya que pateixen clares situacions d’explotació i racisme als països receptors, com Alemanya, i el mal que està fent aquesta situació a la imatge d’Alemanya i a la concepció d’Europa.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 4 de febrer de 2014