CCOO exigeix recuperar l’esperit inicial de la Garantia Juvenil, iniciativa de la Comissió Europea per ajudar els joves en atur

Acció Jove-Joves de CCOO de Catalunya

Des d’Acció Jove-Joves de CCOO de Catalunya estem farts i fartes de polítiques de cara la galeria que no solucionen res. La situació per la majoria de joves d’aquest país és ja d’emergència social. Exigim al Govern que reaccioni i que aprofiti l’oportunitat que la implementació de la Garantia Juvenil podria significar per a molts i moltes joves catalans.

Fa prop d’un any la Comissió Europea va començar a treballar en un il•lusionant projecte a proposta de la Confederació Europea de Sindicats (CES): la Garantia Juvenil. Un pla per tal de fer front a l’atur desbocat que pretenia donar una oferta laboral o formativa als i les joves en situació de desocupació amb un màxim de 4 mesos. Ja en aquell moment, Acció Jove-Joves de CCOO ens vàrem mostrar escèptics a la manca de garanties que la pròpia Comissió donava per controlar la no desvirtuació de la proposta.

Dimecres rebíem l’esborrany que el Govern central ha elaborat per tal d’implementar la Garantia Juvenil a Espanya. La primera sorpresa és que d’una quantia inicial de 2.000 milions d’euros previstos hem passat a menys de 950 milions, quantitat del tot insuficient per fer front al volum de joves en situació d’atur. La segona sorpresa és quelcom al que ja ens tenen acostumats aquest Executiu, l’absència de diàleg social. Aquesta era una oportunitat per tal d’arribar a una sèrie d’acords pel bé de la majoria de joves, però sembla que aquest Govern no ho vol així.

La desconnexió entre la proposta del Govern central amb el que preveia ser la Garantia Juvenil és absoluta i arriba a ser insultant la caracterització que fan de la gent jove, demostrant un nivell d’anglès lamentable o bé un cinisme desmesurat, ja que allà on la Comissió Europea parlava de joves que no treballen i que necessiten experiència, el Govern central ho tradueix com a joves que no treballen ni estudien, fet que no té res a veure. Lluny de preveure la creació de llocs de treball o de períodes formatius, volen utilizar els recursos per noves bonificacions a empreses, política demostradament inútil i inservible.

Des d’Acció Jove-Joves de CCOO de Catalunya demanem una rectificació immediata al Govern central, l’aplicació de mesures que responguin veraçment a l’esperit d’aquesta Garantia Juvenil, així com, a la Comissió Europea, que exerceixi els seus mecanismes de pressió per exigir al Govern espanyol el disseny d’una proposta que realment implementi la Garantia Juvenil a Espanya per l’ús que havia estat dissenyada: l’ocupació de la gent jove en situació d’atur.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 17 de desembre de 2013