Acció Jove – Joves de CCOO de Catalunya rebutja el nou indicador per mesurar l’atur juvenil que proposa l’Eurostat

Considerem que la taxa d’atur juvenil continua sent l’indicador més adient per mesurar la població juvenil que es troba desocupada

Aquests dies, l’oficina estadística de la UE (Eurostat) ha fet públics dos articles en què presenta un nou indicador per mesurar la incidència de l’atur entre el col·lectiu juvenil. En resum, el que es proposa és afegir a les estadístiques oficials un nou indicador, que anomenen coeficient d’atur juvenil (youth unemployment ratio) i que pretén substituir l’indicador que tradicionalment s’ha utilitzat, què és la taxa d’atur juvenil (youth unemployment rate).

El motiu d’aquest canvi metodològic, segons diuen, és que la taxa d’atur juvenil no reflecteix prou bé totes les casuístiques derivades de la condició juvenil. D’aquesta manera, hi hauria un elevat nombre de persones joves que serien inactives (no estarien buscant feina de manera activa), ja que estan estudiant. Atès que precisament el col·lectiu jove presenta un major percentatge de població inactiva per aquest motiu, des de l’Eurostat es considera que aquest elevat nombre de persones joves inactives distorsiona el resultat final de les dades i que, per aquest motiu, és convenient utilitzar un nou indicador que agafi la totalitat de població juvenil i no només la població activa. D’aquesta manera, trobaríem que:

Taxa d’atur juvenil Espanya = persones aturades 15-24 anys x 100 = 53,2%
                                            població activa 15-24 anys

Coeficient d’atur juvenil Espanya = persones aturades 15-24 anys x 100 = 20,6%
                                                    població 15-24 anys

Com es veu, la diferència en els resultats és notable i aconsegueix amagar més de la meitat del percentatge de persones joves aturades. També resulta “curiós” que aquest nou indicador només s’apliqui a les persones joves, intentant amagar, així, una realitat innegable, com és l’elevat volum d’atur juvenil present per tota la Unió Europea, que, al nostre país, és especialment elevat.

Des d’Acció Jove – Joves de CCOO de Catalunya volem deixar palès el nostre rebuig a qualsevol mesura de manipulació estadística. Demanem que dirigeixin els seus esforços cap a polítiques econòmiques que generin ocupació en comptes de dedicar-se a maquillar dades.

Cal implementar de manera urgent polítiques actives d’ocupació adreçades al col·lectiu jove i desplegar polítiques socials i una xarxa de prestacions que permetin que les persones que estan sense feina puguin disposar d’unes condicions de vida dignes mentre estiguin a l’atur.

Demanem la revocació de la reforma laboral, principal agent de destrucció d’ocupació i precarització de les condicions de les persones joves.

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 22 de juliol de 2013