Dret al treball i desigualtats socials (àmbit justícia)

Debats de reflexió i acompanyament dins del marc del Xè Congrés de CCOO de Catalunya

Sessió debat Xè Congrés – àmbit justícia

El passat dia 4 de desembre, vam celebrar un debat d’una vintena de persones que operen en l’àmbit de la justícia, des de diferents vessants, majoritàriament advocats, però també eren pressents secretaris judicials, fiscalia i inspecció de treball.

Una vegada que el company Joan Carles Gallego i la companya Luisa Montes, van situar el context i objectius de CCOO de Catalunya per aquest Xè Congrés, i la voluntat de donar continuïtat amb aquest col·lectiu, als debats i reflexions de com actuar per tal d’avançar en la millora de propostes del sector de la justícia, es van produir tot un seguit d’intervencions que anaven en la següent direcció:

Avui dia el conjunt de la ciutadania no te la percepció de que la justícia sigui un servei públic, a no ser que la tingui que utilitzar, al igual que d’altres com la sanitat o l’educació.

– El rebuig a la recent Llei de Taxes, aprovada per el Govern del PP, en considerar-la anticonstitucional per vulnerar el dret a la tutela judicial efectiva. I la dificultat que tindran amplis sectors de la ciutadania per accedir i defensar els seus drets, no solament en la jurisdicció laboral, ja que la civil o contenciosa administrativa se li poden veure incrementades les despeses amb les costes de la part contraria.

– La necessitat de traslladar a la societat l’idea de que la justícia és un servei públic i que cal defensar-lo dels actuals atacs al igual que la resta, ja que el seu deteriorament i dificultat d’accés, menyscaba l’Estat Democràtic i de Dret que regeix la nostra Constitució.

– També es va parlar de l’oficina judicial, que hauria de funcionar amb criteris procedimentals més uniformes i no amb l’actual disparitat de criteris, en funció dels jutges o secretaris judicials, i això no representa cap lesió a la independència judicial, donada la lentitud i tardança en obtenir una resolució judicial que posi fi als conflictes de interessos entre persones. I que aquesta tardança també suposa posar en dubte el dret a la tutela judicial efectiva.

– Així mateix, els pressents van manifestar la importància de que CCOO, com a sindicat, en la seva vessant més sociopolítica, es posi al davant amb d’altres institucions i organitzacions socials, en la defensa del conjunt dels serveis públics, també el de la justícia, ja que es va valorar que l’actual situació de crisis no solament es de gaire econòmic sinó de model polític i que està en els nivells més baixos des de que el nostre país va conquerir la democràcia.

– En el mateix sentit, i per tal de que no se’ns consideri única i exclusivament com una organització que defensa als treballadors en actiu, sens va demanar que aprofundim i cerquem propostes de defensa dels sectors de la població més febles, com poden ser pensionistes, aturats, tercer sector, etc. Aquestes actuacions s’han de desenvolupar en xarxa amb d’altres organitzacions socials i sindicals.

– Una altra qüestió que va sorgir en el debat va ser que desprès de més de 30 anys de democràcia el sindicat s’havia institucionalitzat massa, i que calia recuperar formes que permetin situar-lo de manera més propera, no solament en els centres de treball, que també, per tal de ser capaços de donar respostes a les noves formes de treball més aïllades, que fan difícil la defensa i millora de les condicions de treball.