Davant la crisi: en primer lloc, les persones

El moviment sindical internacional apel·la al G20 perquè faci possible un nou ordre econòmic mundial.

Ahir diumenge prop de 50.000 persones es van manifestar a Londres sota el lema ‘ Les persones en primer lloc ‘ per demanar que en la reunió del G20 el proper dijous, dia 2 d’abril, s’emprenguin accions per lluitar contra la pobresa, el canvi climàtic i a favor de l’ocupació. Aquesta manifestació, organitzada per la confederació anglesa TUC i per diverses ONG, reclamà una acció concertada per fer front a la crisi mundial i per poder establir una economia mundial més justa i sostenible.

Aquests són també els objectius de la Declaració de Londres , que ha estat elaborada pel moviment sindical internacional mitjançant l’Agrupació Global Unions, que reuneix la Confederació Sindical Internacional i la TUAC (Comitè Assessor Sindical de l’OCDE) i que ha rebut el suport de la Confederació Europea de Sindicats. Aquesta declaració, que serà discutida en el G20, la van remetre José Ignacio Toxo i Cándido Méndez per carta al president del Govern espanyol i serà tractada en una reunió que mantindran els secretaris generals de CCOO i UGT amb José Luis Rodríguez Zapatero avui, dia 30, a la Moncloa.

La Declaració de Londres apel•la al G20 perquè iniciï un procés multilateral amb tal de renovar el govern mundial i aconseguir que es doni la mateixa importància a les qüestions socials i mediambientals que al comerç i a les finances. En aquest sentit, convida els líders del G20 per a treballar amb governs i institucions internacionals per desenvolupar una estratègia de cinc punts que permeti fer front a la crisi i establir una economia mundial més justa i sostenible per a les generacions futures. Aquesta estratègia:

– haurà de posar en marxa un pla de recuperació i de creixement que impulsi la creació d’ocupació, desenvolupi la inversió pública, protegeixi els més vulnerables i recondueixi el model de creixement per fer-lo sostenible també a nivell mediambiental,

– haurà de nacionalitzar els bancs insolvents, restaurar la confiança i establir noves regles i mecanismes de control del sector financer,

– haurà de lluitar contra el risc de deflació salarial i contra la distribució injusta de la riquesa, sostenint la cobertura de la negociació col•lectiva,

– haurà d’establir les bases per a la consecució d’un acord internacional ambiciós sobre el canvi climàtic (Copenhaguen, desembre de 2009)

– haurà d’assegurar un marc de normes i instruments jurídics per a les institucions internacionals en l’esfera econòmica i social (OIT, FMI, Banc Mundial, OMC i OCDE).

La iniciativa sindical en la cimera del G20 coincideix amb l’ofensiva de la CES per aconseguir que la Unió Europea faci front a la crisi sense ampliar la fractura social. En aquest sentit, demanava al Consell i a la Comissió Europea, en una declaració recent , un pla europeu d’inversions, una més gran protecció dels desocupats i pujades salarials al voltant del 2% i convocava les manifestacions que se celebraran en 4 capitals europees els propers 14, 15 i 16 de maig.

Si voleu llegir la ‘Declaració al Consell i a la Comissió Europea del 19 de març’ en anglès, feu click aquí
Si voleu llegir la ‘Declaració al Consell i a la Comissió Europea del 19 de març’ en francès, feu click aquí
Si voleu llegir la ‘Declaració de Londres’ (castellà), feu click aquí
Si voleu consultar la carta a JRZ per a la cimera del G20 (castellà) feu click aquí