infoSostenibilitat, núm. núm. 94, 31 d'octubre de 2016

José M. Jurado, CCOO de Catalunya
400
A l’hora de preparar aquest missatge d’introducció sobre aquest butlletí ambiental de CCOO de Catalunya, un recurs és partir del que vaig escriure amb un any d’antelació, i així valorar l’evolució de determinades dinàmiques. De segur que més d’un i d’una lector/a de l’InfoSostenibilitat s’ha adonat d’això. No utilitzo aquesta idea com una mena de confessió penitent, si no justament al contrari, per posar-ho en valor. (+ informació)

CCOO de Catalunya

José M. Jurado, CCOO de Catalunya
Curs online sobre gestió ambiental en els centres de treball
Des del nostre sindicat estem impulsant una nova acció formativa adreçada a representants dels treballadors/ores i a Seccions Sindicals. (+ informació)
Si ets ciclista urbà, pren nota!!!
Des de la nostra secretaria de Política Territorial i Barcelonès de CCOO de Catalunya estem impulsant un seminari específic sobre l’ús de la bicicleta. Aquest mode de transport no és el predominant als nostres pobles i ciutats, però manté un creixement constant durant els darrers anys i comença a ser clarament significatiu com a opció per cert tipus de viatges. (+ informació)

ciclosostenible.org   CCOO de Catalunya
Más de 250 personas participan de la Ruta Activa
Entre participantes en bici o a pie, Ruta Activa fue el escenario de más de 250 personas que apostaron por la movilidad sostenible y activa. Las bicis salieron desde Plaza Espanya y los caminantes desde Estatua de Colón, teniendo como punto de llegada el Parc de l’Estació del Nord. El evento transcurrió en un ambiente familiar y con la máxima normalidad. (+ informació)
Projecte CLINOMICS o com adaptar-se al canvi climàtic
El passat mes de juny es va iniciar oficialment un ambiciós projecte europeu enfocat en l’adaptació als efectes derivats del canvi climàtic a Catalunya. Amb una durada de tres anys, el projecte LIFE CLINOMICS “Promovent la resiliència. (+ informació)

FSC de CCOO de Catalunya
Butlletí "Perspectiva": parlem de transport públic
El butlletí electrònic de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO de Catalunya, "Perspectiva", ha dedicat el seu darrer número al transport públic. (+ informació)

Nota de premsa Generalitat de Catalunya

sostenible.cat
El traspàs íntegre de Rodalies no és una qüestió de puntualitat, sinó de dignitat
El cap de l’Executiu ha encapçalat un acte amb el món local per reclamar el traspàs total del servei, al qual han participat més de 200 alcaldes d’arreu del país i representants del món econòmic, polític, institucional i civil . (+ informació)
“Si més polítics anessin en transport públic, la seva percepció de la realitat seria completament diferent de la que tenen ara”
Manel Ferri ha dedicat la seva trajectòria activista i professional al desenvolupament d’una mobilitat més sostenible. La seva constància li ha merescut el premi Talent Mobility, atorgat el mes de juny passat al Saló dels Transports Públics de París. Ferm defensor del transport públic, sempre es mou amb aquest o amb la seva bicicleta. (+ informació)
xarxamobal Plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre

Pla de millora dels passos de vianants a Sant Just Desvern
Avui en dia, una de les principals responsabilitats i reptes de les administracions locals pel que fa a la mobilitat és la seguretat viària. Al llarg dels darrers anys, l’accidentalitat ha anat millorant, és a dir, s’han anat reduint el nombre de morts i ferits per accident de trànsit.
(+ informació)

Preocupació per la dubtosa aturada de l'Euromed a les Terres de l'Ebre
Ens trobem tansols a una setmana de la data que la conselleria de Territori i Sostenibilitat va fixar com a primer dia perquè l’Euromed s’aturés a l’estació central de les Terres de l’Ebre Sud, L’Aldea, l’1 de novembre, i el més calent està a l’aigüera. (+ informació)

valenciaplaza.com   Grup Promotor ILP 2020 lliure de nuclears
Supermercados y grandes marcas contraatacan con una campaña online contra el sistema de envases
Las grandes empresas pasan al ataque en internet contra el plan de envases retornables (SDDR) que la Conselleria de Medio Ambiente prevé implantar en la Comunitat en 2018. El objetivo es alertar a los consumidores sobre los múltiples inconvenientes que, a su juicio, tendrán que soportar si finalmente se implanta el SDDR. (+ informació)

Es forma el Grup Promotor d'una Iniciativa Legislativa Popular (ILP) per un 2020 Lliure de Nuclears
Entre el 2020 i el 2021, 6 dels 7 reactors nuclears d'Espanya han de demanar que allarguin el seu funcionament 10 anys més. La voluntat de les empreses elèctriques que els exploten i dels partidaris de l'energia nuclear és que arribin als 60 anys. El mecanisme per obtenir la renovació està pensat per a que no hi hagi intervenció social ni gairebé política, en aquesta decisió. (+ informació)

vilaweb.cat

sostenible.cat
Set municipis del Berguedà creen una planta de biomassa per abastir d’energia les indústries del polígon de Berga
Fa anys que la comarca del Berguedà és pionera en la gestió dels seus boscos i la implantació de la biomassa. Els principals impulsors són set municipis que, l’any 2012, van decidir tirar endavant una mancomunitat per treure profit dels seus boscos i crear llocs de treball a la comarca.
(+ informació)
La contaminación atmosférica vista como una enfermedad
La contaminación atmosférica mata. Es un agente tóxico, muchas veces invisible, poco contemplado en las agendas políticas y no sujeto a las fronteras nacionales. Su efecto silencioso es responsable de muchas más muertes que las causadas por el virus del sida, la tuberculosis y los accidentes de tráfico juntos. (+ informació)

elperiodico.cat

Les ciutats europees posen límit al cotxe
Abans de viatjar per Europa en automòbil «és necessari informar-se de les limitacions que moltes ciutats» ja apliquen al trànsit rodat per motius mediambientals, com recorda la Comissió Europea a la seva web sobre regulació dels accessos urbans. (+ informació)
Superilles i supercanvis, Salvador Clarós
La superilla del Poblenou no deixa indiferent a ningú perquè és un supercanvi que crea un nou ordre a la ciutat. ¿És possible una ciutat amb cada vegada menys cotxes? Hi ha qui no s’ho imagina i hi ha qui ho somia des de fa temps. (+ informació)

sostenible.cat
L'Organització Meteorològica Mundial alerta que els nivells de CO2 planetaris han assolit les 400 parts per milió durant l'any 2015
Així ho recull el Butlletí anual de gasos amb efecte d'hivernacle que edita aquest organisme internacional i que registra noves dades d'emissions de CO2 de rècord per aquest any 2016, agreujats pel fenomen del Niño. (+ informació)

elmundo.es   elperiodico.com
El coche eléctrico de Seat llegará antes de 2020
Matthias Rabe, vicepresidente de Seat responsable de I+D, anunció durante la presentación de la actualización del modelo León que la marca española del grupo Volkswagen contará con un modelo eléctrico entre 2019 y 2020. La marca española no tiene prisa por incorporar un modelo eléctrico sino que lo hará cuando la relación coste-precio sea la adecuada. (+ informació)

Los vecinos quieren una nueva 'Meri'
Después de años de reivindicaciones en los despachos y comisiones de seguimiento, que nunca han funcionado según los vecinos, este sábado una decena de entidades han reclamado al Gobierno de Colau que cumpla su promesa de reformar integralmente la avenida Meridana. (+ informació)
AMB
lavanguardia.com
L'AMB subvenciona la construcció de 24 projectes de carril bici i defineix la xarxa 'Bicivia', per millorar la connectivitat metropolitana en bici
Els 24 projectes s'executaran en 17 municipis metropolitans gràcies a la primera convocatòria de subvenció de l'AMB, amb un pressupost de 2 milions d'euros entre el 2016 i el 2017 Els projectes, que suposen 26,7 km de nous carrils bicis, són el punt de partida de la xarxa Bicivia, el nou projecte de l'AMB per definir els grans eixos pedalables que connectaran, de manera directa i segura, tota la metròpolis (+ informació)
El viaje en tren entre la T1 de El Prat y la estación de Sants será de 19 minutos
El nuevo acceso ferroviario al aeropuerto de Barcelona-El Prat dará servicio a entre 7 y 9 millones de viajeros al año, una obra que cuesta 272 millones de euros para conectar la estación de Sants y la terminal T1 en 19 minutos. (+ informació)

elperiodico.com
lavanguardia.com
Acuerdo internacional para la eliminación progresiva de los gases HFC
La comunidad internacional ha adoptado este sábado en una conferencia celebrada en Kigali, la capital de Ruanda, un calendario para la eliminación progresiva de los hidrofluorocarbonos (HFC), gases que tienen un fuerte impacto sobre el calentamiento global y que actualmente son muy utilizados en aparatos de refrigeración, espumas y aerosoles. (+ informació)
Sant Adrià quiere favorecer el transporte público y la bici ante el vehículo privado
El Ayuntamiento de Sant Adrià tiene casi listo el Plan de Movilidad Urbana Sostenible y Segura, un documento que establecerá las prioridades de la ciudad en los próximos años. La elaboración se ha apoyado en una diagnosis de movilidad elaborada por el Área Metropolitana de Barcelona y la Diputación de Barcelona. (+ informació)

Nota de premsa Generalitat de Catalunya i AMB
ecologistasenaccion.org
Les etiquetes ambientals per a vehicles, base per establir mesures de reducció de la contaminació a l’àrea de Barcelona
L’Ajuntament de Barcelona, l’AMB i la Generalitat han treballat conjuntament amb la DGT per establir la classificació . El sistema per identificar els vehicles més respectuosos amb el medi ambient permetrà gestionar els episodis d’alta contaminació o les zones de baixes emissions en els centres urbans. (+ informació)
El sanejament és un Dret Humà. La Generalitat obre la porta a fer-ne negoci
A Juny de 2014 el govern de la Generalitat de Catalunya va aprovar un decret llei que, sota una falsa aparença d’un nou model de sanejament d’aigües residuals a l’Àrea Metropolitana de Barcelona, no feia sinó encobrir la privatització d’una part important del cànon de l’aigua, el principal ingrés de l’Agència Catalana de l’Aigua. (+ informació)

asimus.es
elperiodico.com
El coche mata la ciudad, Lluís Brau
El uso privado y cotidiano del coche en la Ciudad, mata la ciudad. ¿Qué medidas pueden tomarse para suprimir o reducir drásticamente el coche en ciudades compactas? (+ informació)
Argumentos para la unión del tranvía por la Diagonal
Si se me permite, quisiera desgranar los principales argumentos contrarios al tranvía, empezando por el del coste. El coste de construcción de las dos redes actuales fue de unos 300 millones de euros para 29 km, poco más de 10 millones por kilómetro, muchísimo menos que cualquier línea de metro. (+ informació)

elpais.com
Barcelona estrena segell de certificació d'edifici amic a la bicicleta
L’edifici “Novíssim”, dependència municipal situada a la plaça de Sant Miquel, és el primer en estrenar la senyalètica creada per certificar-ne la classificació d’edifici “amic a la bicicleta”. Aquest projecte s’inclou en el marc del desplegament de la Mesura de govern de l’Estratègia de la Bicicleta per tal de donar més protagonisme a la bicicleta a la ciutat. (+ informació)
El sur de España se desertizará si no se reducen las emisiones
La estrecha franja verde del norte de África desaparecerá engullida por el desierto. Los bosques de hoja caduca quedarán arrinconados en las cumbres más altas. Y un tercio de España será tan árido como lo es hoy el desierto de Tabernas, en Almería, (+ informació)

Publicacions

Ecoboletin, núm. 22, octubre de 2016 (+ informació)

Jornada "La logística: un elemento clave para impulsar una competitividad más sostenible", 21 de noviembre de 2016, organitzada per Laboratorio Ecoinnovación (+ informació)

AMTUNEWS, les notícies sobre Mobilitat, núm. 16, octubre de 2016
(+ informació)

.ambiental, revista del Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya, núm. 24, juliol-setembre de 2016 (+ informació)

CREAF el butlletí, núm. 36, setembre de 2016 (+ informació)

Consell de redacció: Miquel de Toro, José M. Jurado, Jordi Salvador, Salvador Clarós, Vicenç Tarrats, Laura Diéguez, Albert Vilallonga
Editor: Miquel de Toro
Direcció: José M. Jurado
El Consell de redacció no es fa necessàriament responsable de les opinions dels col·laboradors de l’infoSostenibilitat

Secretaria de política territorial i Barcelonès
CCOO de Catalunya

Via Laietana, núm. 16, 5a planta

correu electrònic
pàgina web del Centre de Referència de Mobilitat d'ISTAS

T'informem que el teu correu electrònic forma part d'un fitxer, titularitat de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, que té per finalitat mantenir-te informat de l'activitat del Departament de Mobilitat de CCOO de Catalunya.

D'acord amb el que expressa la Llei orgànica de protecció de dades, amb referència a aquest fitxer, tant si vols exercir els teus drets d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició, com si vols resoldre qualsevol tipus de dubte sobre el tema, ens pots enviar un correu electrònic o trucar-nos al telèfon 934812906.