infoSostenibilitat, núm. 41, 30 de novembre de 2011

:: Editorial. Un mes de novembre carregat d’esdeveniments ::

José Manuel Jurado.
Durant el mes de novembre hem rebut notícies de diferent signe, en relació a la sostenibilitat en el món sindical. El present número de l’InfoSostenibilitat recull una bona part d’allò que pot tenir més repercussió sobre els treballadors i treballadores de Catalunya: conflictes en la gestió de l’aigua, planificació energètica, bonificacions per les mesures per una mobilitat més sostenible a la feina... (+ informació)

:: Aprovat el Plan Nacional de Mejora de la Calidad del Aire ::

Gabriel Mas, Miquel de Toro.
El passat 4 de novembre, el Consell de Ministres va donar llum verda a l’aprovació del Plan Nacional de Mejora de la Calidad del Aire. Aquest Pla deriva de la transposició a l’ordenament jurídic espanyol. Així doncs, tota aquesta normativa, europea i espanyola, fixa uns objectius de qualitat de l’aire per a cadascun del contaminants regulats, que en el cas de ser superats les administracions competents han de posar en marxa plans d’actuació per a la reducció de les emissions. (+ informació)

:: CCOO de Catalunya dóna suport a les demanades i accions contra la privatització d'ATLL i l'ACA ::

Gabriel Mas.
Els treballadors i treballadores de l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) i d’Aigües Ter – Llobregat (ATLL), juntament amb entitats socials, veïnals i sindicals, entre d’altres CCOO de Catalunya, es van manifestar davant de la seu de l'ACA, el passat 9 de novembre, en defensa de la gestió pública de l’aigua. (+ informació)

:: CCOO guanya les eleccions a Fundació Futur ::

Redacció.
Aquest passat dimarts 8 de novembre es van celebrar eleccions sindicals a la Fundació Futur, en les quals CCOO va obtenir un fort suport. Amb aquests resultats, doncs, CCOO obté els 5 delegats, repartits entre les tres empreses que formen part d’aquesta Fundació. (+ informació)

:: Desgravacions fiscals per a la utilització dels títols de transport públic ::

Jordi Forcadell.
Tal com ja s’havia avançat des de les pàgines de l’InfoSostenibilitat, el passat 31 de desembre de 2010 es va modificar el Reglament de l’Impost sobre la Renta de les Persones Físiques (IRPF) en referència als xecs transport com a retribucions en espècie.
(+ informació)

:: Criteris d’aplicació del “bonus”. El paper sindical en el sistema de reducció de cotitzacions per contingències professionals a les empreses ::

Miquel de Toro.
L’abril de 2010 es va publicar el Reial Decret que regula l’establiment d’un sistema de reducció de cotitzacions per contingències professionals a les empreses que hagin contribuït a la disminució i la prevenció de la sinistralitat laboral. Aquest “bonus” és el compromís establert per l’“Estratègia espanyola de seguretat i salut en el treball 2007-2010”, que recull el compromís de bonificació per a empreses que es caracteritzin per compliments efectius en seguretat i salut, més enllà de les obligacions legals. (+ informació)

:: Expectatives de la Confederació Sindical Internacional en la Conferència Rio+20 de Nacions Unides sobre el desenvolupament sostenible ::

Gabriel Mas.
La Confederació Sindical Internacional (CSI) preveu dos tipus de resultats per a Rio+20, la Conferència de Nacions Unides: Un paquet de decisions concretes que els governs han d’implementar (i sobre les que han de rendir comptes) des del primer dia després de Rio, i una declaració, amb els principals aspectes de l’acord sobre l’objectiu i els temes de la conferència. (+ informació)

:: Notes sobre l’augment del cànon de l’aigua ::

Jordi Salvadó.
El cànon de l’aigua és un impost que es paga arreu de Catalunya conjuntament amb el rebut de l’aigua. Així el rebut consta com a mínim de dues parts: la tarifa, que és allò que paguem a l’empresa o societat que distribueix l’aigua al municipi, i el cànon, que és un impost que paguem a l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA). Aquest impost el paguen tots els usuaris domèstics, comercials i industrials. (+ informació)

:: Mobilitat intel·ligent o polítiques per anar tirant sense canviar res ::

Salvador Clarós.
Del 29 de novembre al 2 de desembre se celebra a Barcelona la Smart City Expo & World Congress , un saló dedicat a la ciutat intel·ligent. Una trobada que vol abordar sense complexos l’equació ciutat, medi ambient i desenvolupament, i que posa a debat tot allò que forma part del canvi de model avui imprescindible per a Barcelona i per a la resta de grans i petites ciutats del món. (+ informació)

:: Retallades en el servei escolar de transport ::

Gabriel Mas.
Les retallades i les apujades de les quotes en el transport escolar no obligatori (és a dir aquell que es dóna dins del mateix municipi) estan començant a imposar-se a arreu de Catalunya. Si en el número de l’InfoSostenibilitat (núm. 39) CCOO de Catalunya denunciàvem la retallada dels serveis de transport públic col·lectiu als polígons industrials i centres d’activitat econòmica, en aquest article volem mostrar com les retallades al transport col·lectiu estan arribant també al transport dels nens i nenes a l’escola. (+ informació)

:: Millora la qualitat ecològica de l’aigua del riu Ebre al seu pas per Catalunya ::

Jordi Forcadell.
Aquest mes de novembre la Confederació Hidrogràfica de l’Ebre (CHE) ha presentat l’informe 2010 de Control de l’Estat de les Masses d’Aigua de la seva conca, el qual recull els resultats de totes les xarxes de control d’aquest organisme, tant en aigües superficials, subterrànies, embassaments, com en llacs i zones d’especial protecció. (+ informació)

:: La bicicleta elèctrica, el gran vehicle oblidat en temps de crisi ::

Marta Pombo.
En temps de gran crisi econòmica cal buscar més d'una solució als problemes quotidians. Per aquest motiu, és important potenciar molt més l'ús de la bicicleta com a vehicle d'ús diari per anar a treballar, estudiar, comprar, etc. Però encara falten accions que millorin la seguretat per circular i també per aparcar aquest vehicle evitant al màxim els robatoris. (+ informació)

:: Exigeixen al nou govern voluntat política per a frenar el Canvi Climàtic ::

Redacció.
Les organitzacions que integren Coalició Clima (entre elles CCOO) consideren que la Cimera sobre Canvi Climàtic de Nacions Unides (COP17) a Durban (Sud-àfrica) és una oportunitat única per a forjar els acords climàtics que el món necessita. En el 2010 s’ha arribat a un màxim històric pel que fa als nivells de gasos d’efecte hivernacle. Cada any moren més de 350.000 persones a causa de les conseqüències de la crisi climàtica. (+ informació)

:: L’impacte de les Energies Renovables a Espanya 2010 ::

Jordi Forcadell.
El passat 2 de novembre es va presentar a Barcelona l’Estudi de l’Impacte Macroeconòmic de les Energies Renovables a Espanya 2010, editat per l’Associació de Productors d’Energies Renovables (APPA). (+ informació)

Consell de redacció: M. de Toro, J. Forcadell, S. Clarós, J. M. Jurado, J. Salvador, G. Mas
Editor: M. de Toro
Direcció: J. M. Jurado
El Departament de sostenibilitat de CCOO de Catalunya no es fa necessàriament responsable de les opinions dels col·laboradors de l’infoSostenibilitat

Departament de sostenibilitat
Secretaria d'acció sindical i política sectorial
CCOO de Catalunya

Via Laietana, núm. 16, 5a planta

correu electrònic
per veure els números anteriors clica aquí

T'informem que el teu correu electrònic forma part d'un fitxer, titularitat de la Comissió Obrera Nacional de Catalunya, que té per finalitat mantenir-te informat de l'activitat del Departament de Mobilitat de CCOO de Catalunya.

D'acord amb el que expressa la Llei orgànica de protecció de dades, amb referència a aquest fitxer, tant si vols exercir els teus drets d'accés, rectificació, cancel·lació o oposició, com si vols resoldre qualsevol tipus de dubte sobre el tema, ens pots enviar un correu electrònic o trucar-nos al telèfon 934812906.