Nova estratègia salarial

Article de Javier Pacheco, secretari general de CCOO de Catalunya, publicat a La Vanguardia (01-04-2022)

La societat catalana i espanyola ha desaprès a viure amb una economia inflacionària com ho feia la societat de les dues darreres dècades del segle XX, on els IPC oscil·laven entre el 26,39 % del 1977 i el 4,33 % del 1995, amb set anys superant els dos dígits. Anys en què més enllà dels grans consensos i acords, com els Pactes de la Moncloa per aconseguir controlar l’escalada de preus desbocada, la ciutadania tenia incorporat a la seva cultura l’increment de despeses de consum, alhora que es pactaven increments salarials importants als convenis col·lectius.

Des de la crisi del petroli del 1973, les polítiques econòmiques i financeres internacionals es van proposar de controlar l’impacte de la inflació. Des de llavors, els increments de preus han estat molt més moderats, rondant el 2 % de mitjana, fet que ha canviat radicalment la cultura sobre l’evolució de preus i salaris. Situació que, a més, a la segona dècada del segle XXI, s’ha vist agreujada pels interessos de les classes populars, per la gestió de la crisi financera del 2008, on s’ha produït una devaluació salarial sense precedents a la democràcia. Una pèrdua de salaris en paral·lel a una inflació en anys fins i tot negativa.

No acceptarem que l’esclat inflacionari signifiqui una pèrdua de poder adquisitiu

Aquesta situació ha provocat una cultura en què la demanda d’increments als convenis col·lectius s’ha instal·lat en xifres moderades, encara que els preus es descontrolin. Aquesta és la situació el 2021 o els primers mesos del 2022. Una inflació que l’any passat va acabar per sobre del 6 % i que el 2021 està a punt d’arribar als dos dígits. Però els increments salarials no arriben de mitjana al 2 %. Continuen la tendència de dues dècades d’inflació moderada i increments alineats a la moderació de preus.

Sembla que la inflació ha vingut per quedar-se amb nosaltres una temporada no curta. Per tant, el sindicalisme confederal ha d’actualitzar urgentment la seva estratègia negociadora en matèria salarial. Ha de tornar a incorporar la cultura reivindicativa dels treballadors i treballadores en increments salarials que en garanteixin el poder adquisitiu. En aquestes dècades de crisi d’inici del segle XXI i d’inflació moderada, les clàusules de revisió salarial han desaparegut gairebé del 80 % dels convenis col·lectius del país. Recuperar aquesta mesura és imprescindible per evitar l’empobriment de la classe treballadora si els preus segueixen sense control.

El sindicat entén que hi ha marges polítics per intervenir en el control de preus. Regular i limitar el preu de les energies, gravant els beneficis caiguts del cel de les empreses energètiques, un pacte de rendes amb mesures fiscals que desincentivin el repartiment de dividends i la repercussió en els preus per part de les empreses per mantenir marges de beneficis. I garantint el poder adquisitiu dels treballadors i treballadores.

Però també hem de deixar clar que a finals del segle XX els períodes d’inflació no van impedir el creixement econòmic del país i de progrés social, probablement va ser el període on es va desenvolupar més l’estat del benestar social. També hem de dir que en aquells anys, amb aquella evolució econòmica, el deute públic no es va disparar, tot al contrari.

Per tant, no acceptarem que l’esclat inflacionari de la nostra economia signifiqui una pèrdua de poder adquisitiu de les classes treballadores per haver d’assumir escassos increments salarials amb l’excusa de no provocar una escalada imparable de la inflació. Hi ha raons més que suficients per actuar en aquest context, sense empobrir la ciutadania.

El sindicat ha d’aprofitar la millora de poder sindical que ofereix la nova reforma laboral a la negociació col·lectiva i enfortir els seus espais negociadors perquè els treballadors lluitin per no perdre el poder adquisitiu. Un repte que té experiències d’un passat que hem de tornar a aprendre.

Feu clic per llegir l’article “Nova estratègia salarial” en format PDF