CCOO de Lleida puntualitza que l’adequació de les taules salarials que s’ha fet al sector agropecuari no significa un increment salarial

Davant les informacions sorgides aquests últims dies que “la nova campanya de la fruita s’iniciarà amb les taules salarials actualitzades, gràcies a la pressió sindical de la UGT-FICA de Catalunya”, CCOO de Lleida vol puntualitzar aquesta informació perquè creu que pot generar confusió.

El dia 2 de febrer es va signar una pròrroga del Conveni col·lectiu de sector agropecuari de Catalunya, per als anys 2019 i 2020 i es van adequar les taules salarials al salari mínim interprofessional (SMI). L’SMI és d’aplicació des del mateix moment que es publica al Butlletí Oficial de l’Estat i amb efectes des de l’1 de gener de l’any en curs.

Per a l’any 2020, el Reial decret 231/2020, estableix que l’SMI és de 13.300 euros o 950 euros al mes (14 pagues). Aquestes quanties són d’aplicació des de l’1 de gener del 2020, per a totes les persones treballadores a jornada completa.

L’any 2019, es va realitzar una mediació al Tribunal Laboral de Catalunya precisament perquè les patronals del sector agropecuari entenien que l’SMI que s’havia d’aplicar a les persones treballadores eventuals i temporeres no era l’SMI de l’article 1 de Reial decret 1462/2018 (SMI 2019), sinó les quanties establertes a l’article 4 sobre treballadors eventuals i temporers i empleats de la llar, que resultava significativament inferior.

En aquesta mediació es va acordar el sistema de càlcul, això és l’SMI vigent en cada moment dividit pel nombre d’hores de treball efectiu, i que en cap cas el salari de les persones treballadores podia estar per sota de l’SMI vigent en cada moment.

Tant és així, que les patronals van fer arribar als seus associats la recomanació d’aplicar l’SMI de la manera següent, mentre no es publiquessin les taules salarials del sector: s’havia d’afegir al salari base publicat a les taules un complement fins a aconseguir la quantia de l’SMI.

Si les empreses ho han aplicat correctament, l’adequació de taules no significa cap increment salarial per a les persones treballadores, simplement comporta una reestructuració dels conceptes de la nòmina. És a dir, la compensació i l’absorció dins del salari base de les quanties del complement. Si algunes empreses no han aplicat correctament l’SMI ha de ser objecte de denúncia.

L’adequació de les taules a l’SMI de l’any 2020 era un tràmit necessari, però que ningú no entengui que aquest fet significa que, automàticament, es produirà un increment salarial.

Anunciar la signatura d’una pròrroga del conveni amb l’adequació de taules com una gran fita, sembla que és únicament fruit del desconeixement del sector i de la negociació col·lectiva.