CCOO signa un acord amb la direcció de SEAT de mesures de protecció integral davant les violències de gènere

El protocol s’ha subscrit aquest matí i millora les mesures previstes per la llei

La Secció Sindical Intercentres de CCOO del Grup SEAT i la direcció de l’empresa han signat aquest matí un important acord de mesures de protecció integral davant les violències de gènere, que va més enllà del que preveu la llei. La signatura s’ha fet en el marc d’una reunió extraordinària de la Comissió d’Igualtat i un acte institucional intern, coincidint amb la proximitat del 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones i les Criatures.

Aquest acord es concreta en un protocol que posa de manifest el compromís existent a SEAT per l’erradicació de les violències de gènere, tant en l’àmbit laboral com en el privat. En aquest sentit, s’han aprovat un seguit de mesures de suport a qualsevol persona que es pugui trobar en aquesta situació i es pretén sensibilitzar el conjunt de treballadors i treballadores de SEAT perquè adoptin una actitud proactiva per acabar amb aquesta xacra. També es farà formació específica per a determinats col•lectius que hauran de gestionar de forma directa les mesures previstes en el protocol.

Un acord que millora les mesures previstes per la llei

El protocol acordat a SEAT va més enllà del que estableix la llei i inclou un bon nombre de mesures adreçades a les dones que estan en una situació de violència que milloren la norma vigent, des del moment que SEAT és coneixedora de la seva situació. El protocol amplia al màxim les vies per acreditar la situació de violència de gènere i, un cop comunicada aquesta situació, s’activarà el protocol en 24 hores i s’informarà la treballadora afectada de les mesures laborals i socials previstes en el mateix, així com el seu dret a acollir-s’hi immediatament.

Si es constata que la situació de violència es dona dins de l’empresa, per tractar-se de personal de la companyia, es dictaran mesures cautelars perquè la dona que es troba en aquesta situació i el seu maltractador no coincideixin ni temporalment ni geogràficament per tal de garantir la seguretat de la víctima. Es podria canviar de centre de treball el presumpte maltractador o fer un canvi de torn provisional, així com aplicar les mesures disciplinàries necessàries, si fos oportú.

Si la treballadora es veu obligada a abandonar el seu lloc de treball a la localitat on prestava els seus serveis, per fer efectiva la seva protecció o el seu dret a assistència social integrada, tindrà dret a ser traslladada a qualsevol altre centre de treball de SEAT, mantenint les seves condicions laborals, i tindrà preferència de contractació si es produeix una vacant en una altra empresa del grup, sempre que el lloc estigui en consonància amb el seu perfil i nivell professional. També pot sol•licitar una suspensió temporal del seu contracte, amb reserva del seu lloc de treball, o l’extinció voluntària, amb una indemnització de 20 dies per any treballat, amb un màxim de 6 mesos.

D’altra banda, SEAT facilitarà els permisos necessaris per realitzar les gestions administratives, judicials o mèdiques oportunes, incloses les que puguin afectar als fills o filles a càrrec seu, i aquests permisos seran considerats com a retribuïts a tots els efectes.

El protocol també preveu ajudes econòmiques per a les víctimes a fons perdut en el supòsit de responsabilitats familiars (fins a 1.000 euros per fill/a que siguin menors de 25 anys, convisquin amb la persona i no tinguin rentes anuals superiors a 8.000 euros) i també per canvi de domicili a causa de la situació de violència (1.500 euros). A més, amb la finalitat de protegir la víctima, aquesta podrà sol•licitar un préstec d’un màxim de 3.000 euros a SEAT per dedicar-lo al lloguer de vivenda. En el cas d’incapacitat temporal, s’abonaran els complements necessaris fins arribar al 100% de la seva retribució ordinària.

En l’apartat de mesures de seguretat, la treballadora que es troba en una situació de violència de gènere podrà sol•licitar entrar dins el centre de treball en el seu vehicle particular per raons de seguretat, per evitar el risc de ser agredida pel seu maltractador en els pàrquings de SEAT, i també tindrà dret a no desplaçar-se fora de l’empresa per raons de feina. Si per raons de seguretat ha de modificar habitualment les seves rutines, podrà comunicar a la persona que es designi els horaris que farà i un número de telèfon de la persona de contacte en cas que no els pogués complir. D’aquesta manera, en cas que no es presentés en aquests horaris, es podria alertar els òrgans policials o la persona de contacte.

Amb aquest protocol, SEAT també ofereix assistència mèdica i social a les dones que es troben en una situació de violència i l’empresa farà un seguiment especial d’aquests casos.

Trobareu el protocol a internet:

Oficina de Premsa de CCOO de Catalunya
Barcelona, 22 de novembre de 2019