CCOO d’Indústria de Catalunya organitza unes jornades per analitzar les especificitats i aprofundir en el coneixement del sector del camp

El passat dimecres 25 d’octubre CCOO d’Indústria de Catalunya vam celebrar unes jornades per aprofundir en el coneixement sobre el sector del camp a Catalunya, les seves especificitats i principals problemàtiques, i donar eines al conjunt de l’estructura per poder dur a terme una acció sindical amb garanties en aquest sector. Al voltant de 40 persones de l’estructura de la federació i dels diferents sindicats intercomarcals d’Indústria van participar en aquestes jornades, organitzades amb la col·laboració del Ministeri d’Agricultura i Pesca, Alimentació i Medi Ambient.

Durant la jornada del matí, la responsable del Sector del Camp de la federació, Ana María López, va presentar el mapa de situació del sector agrari a Catalunya, donant dades sobre el nombre d’empreses i centres de treball, treballadors, afiliació i representació. Les xifres deixen clar que es tracta d’un sector on predominen les petites empreses familiars (al voltant del 80% tenen menys de 6 treballadors), altament masculinitzat, amb alts índexs de temporalitat, molt poc organitzat i amb uns percentatges d’afiliació i de representació molt baixos, la qual cosa facilita una major precarietat de les condicions laborals.

El responsable de Salut Laboral de la federació, Felipe Trigueros, va destacar que es tracta d’un dels sectors amb més sinistralitat laboral, el segon després de la construcció, i amb un alt grau de mortalitat. Trigueros va exposar quins són els accidents laborals més freqüents que es donen al sector, entre els quals va incidir especialment en els causats en bolcar un tractor, que no sempre queden registrats com a accidents laborals. També va situar la temporalitat, l’escassa formació i la manca de qualificació, juntament amb els incompliments en la vigilància de la salut, com a principals causes de l’elevada sinistralitat.

Per tal d’aprofundir en les especificitats i problemàtiques del sector, es va fer una taula rodona amb la participació d’una inspectora de treball, una representant del CITE, el responsable del Sector del Camp de la federació estatal i un professor emèrit expert en règims de la Seguretat Social, que va moderar el responsable dels Sectors Agroalimentaris de CCOO d’Indústria de Catalunya, Miguel Ángel Domínguez. En aquesta mesa es van explicar quines són les actuacions que es duen a terme des de la Inspecció de Treball per detectar els fraus que es donen en les altes i cotitzacions a la Seguretat Social, i en matèria de contractació i per abordar els riscos laborals existents. També es va incidir, des del CITE, en la situació dels treballadors immigrants al camp, sovint en condicions més que precàries, i la necessària regulació dels fluxos migratoris, així com els canvis que s’han produït en la legislació en els últims anys.

En aquest sentit, el responsable del Camp de la federació estatal va explicar les propostes de CCOO de Industria per actuar i erradicar el treball no declarat i les jornades no declarades, i per afrontar la sinistralitat laboral existent. També va plantejar la necessitat d’establir un nou model de relacions laborals al sector i es va plantejar la creació d’una mesa sectorial del camp per abordar les problemàtiques que pateixen els treballadors.

Per últim, el professor emèrit Luis Collado va explicar els diferents règims de la Seguretat Social als quals estan adscrits els treballadors del camp i les seves particularitats, i va destacar la necessitat de posar ordre en aquest sentit.

La qüestió del desenvolupament rural de Catalunya va centrar la jornada realitzada per la tarda, en la qual es va fer una segona taula rodona per analitzar com s’ha de fer aquest desenvolupament i presentar les propostes del sindicat i de l’Administració catalana al respecte. El responsable estatal del sector del Camp, Javier Velasco, va incidir en la idea que “ha de ser un sector amb garanties i amb unes condicions dignes per als treballadors i treballadores” i que el procés de reindustrialització del camp s’ha de fer generant riquesa i una ocupació estable i de qualitat. Velasco va explicar les propostes principals de Pla d’acció aprovat en el congrés per contribuir al desenvolupament rural del camp.

Per la seva banda, la subdirectora de Planificació Rural de la Direcció General de Desenvolupament Rural de la Generalitat de Catalunya, Laura Dalmau, va presentar el marc i les estratègies per desplegar el Pla de desenvolupament rural a Catalunya, que té entre els seus objectius afavorir la incorporació de persones joves en el món rural, impulsar la innovació i fomentar una ocupació estable i amb garanties, i va posar com a exemple algunes de les inversions previstes per avançar cap a aquests objectius.

Aquestes jornades han permès familiaritzar l’estructura de CCOO d’Indústria de Catalunya amb la situació del sector del camp, conèixer millor les problemàtiques i particularitats pròpies del sector, i marcar les línies per començar a desenvolupar la nostra acció sindical en aquest sector, que fins ara era un gran desconegut.

Galeria d’imatges de les jornades