XI Trobada transfronterera d’Associacions de Memòria Històrica, Democràtica i Antifeixista

7,8 i 9 d’octubre de 2022 a Portbou.

A la Sala Walter Benjamín de Portbou es va fer la presentació de les jornades i benvinguda per part dels Alcaldes de Portbou, Cerbère i Argelès de la Marenda ,tots tres parlant de la col·laboració que hi ha entre els pobles a una banda i altre de la frontera pels projectes de creació d’espais de memòria.

També van parlar el director del Memorial Democràtic de Catalunya, el director de l’Institut Navarro de la Memòria, per part de les entitats memorialistes, organitzadores, l’ACEFPF ( Associació Català d’Expresos Polítics del Franquisme), Coordination Nationale d’Organisations Mémorielles des Descendants et Amis des Exilés de l’Espagne Républicaine, i l’Associació Passatges amb Pilar Parcerises.

Van col·laborar i participar una gran quantitat d’associacions , espanyoles i franceses, al llarg de tot el Pirineu. També van nomenar a CCOO com a participants de les Jornades.

El Secretari d’Estado de Memòria Democràtica, Fernando Martinez López, va presentar la nova Llei Estatal de memòria democràtica acabada d’aprovar el proppassat dia 5 d’octubre a Madrid. Ens va assenyalar alguns punts fort i importants com ara:

1. Obertura de fosses comunes i control de restes òssies, cerca de familiars i banc d’ADN.
  2. Anul·lació de totes les sentències condemnatòries polítiques, incloses les de les dones empresonades per avortar ,fetes pel tribunal TOP de l’ època franquista.
  3. Valora expressament i reconeix a totes les dones que van participar, sigui a la guerra sigui a la rereguarda, sigui tenint cura de persones, condemnades a mort o empresonades per republicanes, comunistes, anarquistes, etc o el simple fet d’ésser una dona.
  4. Canvi de nom legal de l’antic Valle de los Caídos, pel nom autèntic de Valle de Cuelgamuros. Trasllat de tombes com la de Jose Antonio i el “golpista” Queipo de Llano.
  5. Obligació legal de treure determinats memorials, escultures i noms de carrers franquistes, sota pena de sancions, contemplades a la Llei.
  6. Anul·lació immediata dels 33 títols “nobiliaris” concedits per Franco.
  7. Serà obligatori que el record de la República, de la guerra, del cop d’estat franquista, s’expliqui al col·legi i als instituts. Ja estan editant els nous llibres d’història en què s’explicarà aquesta part d’història recent. Els joves sabran la història del segle XX i podran valorar els efectes del feixisme.

Vam visitar el memorial Walter Benjamin i el significat de l’escultura i simbolisme de tot l’espai ideat per Dani Karavan, explicada per Pilar Parcerises de l’Associació Passatges de Portbou.

Memorial Walter Benjamin, explicat per Pilar Parcerises, de l’Associació Passatges de Portbou.
Memorial Walter Benjamin. Escultura i simbolisme de l’espai ideat per Dani Karavan